Κυριακή
30/11/2008

Οδηγός για ασφαλείς και ξένοιαστες Χριστουγεννιάτικες αγορές στο Διαδίκτυο

Οι online αγορές αποτελούν τον ιδανικό τρόπο για εξοικονόμηση χρόνου και χρημάτων. Από την άνεση του σπιτιού μας, συγκρίνουμε τιμές, υπηρεσίες και προσφορές. Οι πλειοψηφία των Ελλήνων ωστόσο, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα, δηλώνει σε ποσοστό 62% ότι δεν εμπιστεύεται το Διαδίκτυο. Η αβεβαιότητα της αξιοπιστίας των online συναλλαγών αποτρέπει το μεγαλύτερο ποσοστό των Ελλήνων από την εκμετάλλευση των αγοραστικών δυνατοτήτων του internet.

Πριν αναφερθούμε όμως σε συγκεκριμένες συμβουλές, θα πρέπει να αναλύσουμε δυο βασικές έννοιες που αφορούν άμεσα τις Online αγορές και σχετίζονται με τη κλοπή προσωπικών δεδομένων. Οι έννοιες, του phishing και του pharming.

Αυτές οι δυο ενέργειες, πραγματοποιούνται από απατεώνες που προσπαθούν να αποσπάσουν τις προσωπικές οικονομικές σας πληροφορίες, όπως τον αριθμό της πιστωτικής σας κάρτας. Συγκεκριμένα το Phishing γίνεται συνήθως με τη μορφή email, όπου λαμβάνετε πλαστή αλληλογραφία που φαινομενικά προέρχεται από κάποια τραπεζική εταιρεία ή υπηρεσία συναλλαγών όπως είναι το PayPal. Μέσω email θα σας ζητηθεί να προβείτε σε διάφορες ενέργειες, όπως επιβεβαίωση των στοιχείων της πιστωτικής σας κάρτας ή ανανέωσης του κωδικού σας. Νόμιμες εταιρείες δεν θα σας ζητήσουν ποτέ να επιβεβαιώσετε προσωπικά σας στοιχεία μέσω email. Αν λάβετε κάποιο τέτοιο email, διαγράψτε το αμέσως.
Από τη άλλη πλευρά το Pharming είναι πιο δύσκολο να ανιχνευθεί. Είναι ουσιαστικά μια πλαστή ιστοσελίδα που φαινομενικά μοιάζει με μια σελίδα checkout για Online αγορές. Όταν πατήσετε στο link checkout θα μεταφερθείτε σε μια άλλη ιστοσελίδα όπου θα σας ζητηθεί να εισάγετε τα προσωπικά σας στοιχεία. Ο καλύτερος τρόπος για να προστατευτείτε εναντίον του phishing και ειδικά του pharming είναι να επιβεβαιώσετε ότι έχετε ένα ενημερωμένο πρόγραμμα Internet Security.

Βασικές συμβουλές για Online αγορές
– Ποτέ μην αποκαλύπτετε πληροφορίες σχετικά με τις πιστωτικές σας κάρτες σε μη ασφαλείς ιστοσελίδες, σε chat rooms, online messaging ή μέσω email.
– Είναι προτιμότερο να πληκτρολογείτε τη διεύθυνση της ιστοσελίδας στο browser σας αντί να ακολουθείτε κάποιο Link που σας έχει σταλεί μέσω email.
– Shop secure SSL web sites: Nα πραγματοποιείτε τις αγορές σας σε ιστοσελίδες που παρέχουν ασφαλείς συναλλαγές. Αυτό σημαίνει ότι έχουν πιστοποιηθεί από διάφορους οργανισμούς όπως η Verisign, η DigiCert, και η Go Daddy. Επίσης αν πρόκειται για πιστοποιημένη ιστοσελίδα, κατά τη διάρκεια της αγοράς θα πρέπει να εμφανιστεί στο κάτω μέρος του browser σας ένα λουκετάκι που υποδεικνύει ότι είναι ασφαλής η σύνδεση. Αν η ιστοσελίδα δεν έχει αυτά τα χαρακτηριστικά, είναι καλύτερο να αναζητήσετε το προϊόν αλλού.
– Πιστωτική κάρτα, όχι χρεωστική: Χρησιμοποιήστε την πιστωτική σας κάρτα αντί της χρεωστικής! Γιατί; Διότι οι πιστωτικές κάρτες συχνά προσφέρουν προστασία από οικονομική απάτη, για χαμένες αποστολές ή κατεστραμμένα εμπορεύματα. Επιβεβαιώστε ότι και η δική σας έχει τέτοιες παροχές.
Το βασικό πρόβλημα με την χρήση των χρεωστικών καρτών στο Διαδίκτυο είναι το γεγονός ότι αυτή η κάρτα είναι μία απευθείας σύνδεση στους τραπεζικούς σας λογαριασμούς. Εάν κάποιος απατεώνας αποκτήσει τον αριθμό της πιστωτικής σας κάρτας, μπορεί οι συνέπειες να είναι σοβαρές αλλά η δράση τους δεν θα είναι καταστροφική. Εάν από την άλλη μεριά κάποιος απατεώνας αποκτήσει τον αριθμό της χρεωστικής σας κάρτας και τον κωδικό πρόσβασής σας, τότε μπορεί να «αδειάσει» τους λογαριασμούς σας. Γι’ αυτό καλό θα ήταν να προτιμάτε την πιστωτική κάρτα για τα ηλεκτρονικά σας ψώνια.
– Πολιτικές Προσωπικών Δεδομένων: Ελέγξτε την προσωπική πολιτική της ιστοσελίδας. Επιβεβαιώστε ότι δεν πωλούν τα προσωπικά σας στοιχεία σε τρίτους
– Πολιτικές Επιστροφής: Κάτι που είναι πολύ σημαντικό από τη στιγμή που βλέπετε μόνο μια φωτογραφία του προϊόντος. Θα σας αρέσει; Θα σας κάνει το νούμερο; Είναι αυτό που περιμένατε; Ενημερωθείτε πριν κάνετε την αγορά αν μπορείτε να επιστρέψετε το προϊόν.
– Όροι Συμφωνίας: Αν η αγορά εμπεριέχει υπηρεσία συναλλαγών, όπως το Paypal, βεβαιωθείτε ότι είστε ενήμεροι για το πώς αυτή η υπηρεσία προστατεύει τη συναλλαγή σας.
– Κάρτες/ Κουπόνια Δώρων: Αυτές οι κάρτες ή τα κουπόνια, που γίνονται όλο και πιο δημοφιλή δώρα, μπορούν να φανούν πολύ βοηθητικές στα ψώνια τελευταίας στιγμής. Σιγουρευτείτε πως έχετε κοιτάξει τις πολιτικές της κάθε κάρτας. Κάποιες εταιρείες στην πραγματικότητα έχουν μηνιαίες χρεώσεις ή ημερομηνίες λήξης σε αυτές τις κάρτες/ κουπόνια, γεγονός που τις κάνει σχεδόν άχρηστες στον παραλήπτη του δώρου σας σε περίπτωση που δεν τις χρησιμοποιήσει άμεσα.

Ψωνίστε εκεί που ψωνίζουν οι άλλοι
Υπάρχουν τόσοι πολλοί Διαδικτυακοί τόποι στους οποίους μπορείτε να ψωνίσετε – αναρωτηθήκατε όμως ποτέ πως μπορείτε να βρείτε τους καλύτερους και πιο αξιόπιστους; Στον πραγματικό κόσμο, θα μπορούσατε να ρωτήσετε κάποιον φίλο για συστάσεις. Στον ηλεκτρονικό κόσμο, οι συστάσεις από προηγούμενους αγοραστές χρησιμεύουν με τον ίδιο ακριβώς τρόπο. Υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός από εκτενείς ιστοσελίδες, συμπεριλαμβανομένων μεταξύ πολλών άλλων και των Google, Yahoo, MSN, Amazon και CNET, οι οποίες παρέχουν υπηρεσίες αναζήτησης και πρόσβαση σε πολλαπλές ιστοσελίδες για ψώνια. Εκτός της χρησιμότητας τους στη σύγκριση αγορών, κάθε ιστοσελίδα online αγορών βαθμολογείται ως προς την ικανοποίηση του πελάτη, και έτσι μπορείτε να διαβάσετε ατομικές κριτικές μεμονωμένων πελατών. Μπορείτε επίσης να μάθετε αν και κατά πόσον η ιστοσελίδα παραδίδει το σωστό προϊόν, αν είναι συνεπείς, πως αντιμετωπίζουν τις επιστροφές ή τις αλλαγές, κλπ.

Παιδιά και ηλεκτρονικά ψώνια
Τα περισσότερα παιδιά νιώθουν τέτοια αυτοπεποίθηση στο Διαδίκτυο που πολλές φορές τα οδηγεί στο συμπέρασμα ότι τα ξέρουν όλα. Να είστε σίγουροι ότι οι κακόβουλοι απατεώνες ξέρουν περισσότερα. Εάν αφήσετε το παιδί σας να ψωνίσει στο Διαδίκτυο, τότε αφήστε και την κοινή λογική σας να επικρατήσει. Οι έφηβοι θα πρέπει να έχουν κάποιες κατευθυντήριες γραμμές σε σχέση με το πόσα λεφτά και που μπορούν να τα ξοδέψουν. Θα ήταν επίσης καλή ιδέα να σιγουρευτείτε ότι έχουν διαβάσει αυτό το άρθρο προτού ξεκινήσουν να ψωνίζουν. Με τα μικρότερα παιδιά, το καλύτερο θα ήταν να εποπτεύει άμεσα κάποιος ενήλικος.

Χαρούμενες διακοπές και ασφαλή ψώνια
Όπως προαναφέραμε, οι αγορές μέσω Διαδικτύου είναι πιο απλές, λιγότερο χρονοβόρες και συμφέρουν συνήθως την τσέπη σας. Σ’ αυτές τις γιορτές εκατοντάδες χιλιάδες άνθρωποι θα ξοδέψουν δεκάδες δισεκατομμύρια στο Διαδίκτυο. Ελπίζουμε, ότι σε περίπτωση που είστε ένας από αυτούς, μετά από τις συμβουλές μας η εμπειρία των ηλεκτρονικών σας αγορών θα γίνει ασφαλέστερη και πιο ικανοποιητική, και βέβαια οι διακοπές σας ακόμα πιο χαρούμενες.

Καλές online Χριστουγεννιάτικες αγορές!

Μάθε για:

Συντάκτης: .


6 Σχόλια

  1. Ο/Η gstam λέει:

    Δε συμφωνώ για την απόλυτη απόψη που εκφράζεται για τη χρήση των πιστωτικών καρτών έναντι των χρεωστικών.

    Καταρχάς πρέπει να αναφερθεί ότι οι χρεωστικές κάρτες διαφέρουν κυρίως από τις πιστωτικές στο ότι δεν παρέχουν στον κάτοχό τους πίστωση για τις αγορές, αλλά το ποσό της συναλλαγής μεταφέρεται αυτόματα από το λογαριασμό του κατόχου στο λογαριασμό του εμπόρου.

    Το πλεονέκτημα με τη χρήση της χρεωστικής κάρτας είναι ότι ο χρήστης που κάνει αγορές μέσω Internet ελέγχει το ύψος των αγορών, γιατί δεν ξοδεύει χρήματα τα οποία δεν έχει υπολογίσει.

    Επίσης, δίνεται η δυνατότητα στους καταναλωτές-χρήστες να δημιουργήσουν ένα λογαριασμό ξεχωριστό από τον κανονικό τους, όπου καταθέτουν συγκεκριμένο ποσό για να χρησιμοποιείται σε αγορές μέσω Internet.

    Επιπλέον, κάθε φορά που πραγματοποιείται κάποια κίνηση είναι δυνατόν να ενημερώνεται ο χρήστης είτε τηλεφωνικώς (συνήθως υπάρχει χρέωση για την υπηρεσία αυτή), είτε ταχυδρομικώς (δωρεάν), είτε με SMS (συνήθως υπάρχει χρέωση), είτε με e-mail (δωρεάν).

    Σίγουρα πάντως δε θα πρέπει στο λογαριασμό που είναι συνδεδεμένος με τη χρεωστική κάρτα που χρησιμοποιείται για ηλεκτρονικές αγορές να υπάρχει μεγάλο καταθετικό ποσό (σε καμία περίπτωση δε θα πρέπει ο λογαριασμός αυτός να είναι π.χ. λογαριασμός μισθοδοσίας) για να αποφευκτούν δυσμενή αποτελέσματα σε περίπτωση φυσικής κλοπής της κάρτας.

    Επίσης, καλό θα ήταν για περισσότερη ασφάλεια να υπάρχει και κάποιο χαμηλό ημερήσιο όριο ανάληψης χρημάτων (της τάξης των 100-200€) καθώς και κάθε φορά που πραγματοποιείται κάποια αγορά να δημιουργείται κάποια εικονική κάρτα και να χρησιμοποιούνται τα στοιχεία της αντί για της πραγματικής για να αποφευκτεί η περίπτωση της ηλεκτρονικής κλοπής.

    Τέλος, τόσο κατά τη διάρκεια της αυθεντικοποίησης στο σύστημα της Τράπεζας που παρέχει ηλεκτρονικές τραπεζικές υπηρεσίες όσο και κατά τη διάρκεια των ηλεκτρονικών αγορών που ανταλλάσσονται μυστικοί κωδικοί μεταξύ πελάτη (client) και εξυπηρέτη (server), η πρόσβαση στο διαδίκτυο καλό θα ήταν να πραγματοποιείται ενσύρματα και όχι ασύρματα.

  2. Ο/Η giannis k. λέει:

    Αν και δεν γνωριζω πολλα, σαν καινουργιος στις ηλεκτρονικες αγορες, δυστακτικος στα βηματα μου και με τον «φοβο» του πρωταρη σχετικα με την διαδικασια των πληρωμων μεσω καρτων στο internet κλπ, νομιζω θα συμφωνησω με τον ‘gstam’ απο πανω και θα προτεινα κι εγω μια χρεωστικη καρτουλα, κι αν γινεται, να’ναι αποκλειστικα για τετοιες διαδικασιες.

    Οσο παει, συμφερει και «παιζει» ολο και περισσοτερο το PayPal και γενικα η αγορα μεσω internet.

  3. Ο/Η gstam λέει:

    Μιλώντας γενικώς περί ασφάλειας στο διαδίκτυο και για να αποφύγει κανείς να πέσει θύμα (σύμφωνα με κάποιους ειδήμονες του FBI) θα πρέπει να αποφύγει τα εξής:

    1) Ποτέ να μην απαντάει σε spam emails
    2) Ποτέ να μην κάνει κλικ σε συνδέσμους (links) που περιέχονται σε spam emails και να πληκτρολογεί αυτός στον φυλλομετρητή (browser) την ηλεκτρονική διεύθυνση (URL) των ιστοσελίδων που διαφημίζονται σ’ αυτά
    3) Να συγκρίνει τους συνδέσμους που περιέχονται στα emails με τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις που καταλήγουν, ώστε να διαπιστώνει αν ταιριάζουν. Αν όχι, τότε να εγκαταλείπει το site
    4) Να είναι πολύ προσεκτικός με emails που περιέχουν συνημμένα αρχεία και να ανοίγει μόνο αυτά που προέρχονται από γνωστούς αποστολείς
    5) Να μην παρέχει προσωπικά δεδομένα (π.χ. δεδομένα που σχετίζονται με τραπεζικούς καταθετικούς λογαριασμούς) για έρευνες που πραγματοποιούνται μέσω emails
    6) Να έρχεται σε επαφή με τον αποστολέα του e-mail για να διαπιστώνει ότι όντως στάλθηκε απ’ αυτόν

  4. Ο/Η gstam λέει:

    Παράδειγμα ηλεκτρονικής τραπεζικής απάτης μέσω spam e-mail μηνύματος:

    Dear client,
    The VISA company informs you that in result of a failure in the Verified by Visa system, the sum of 484.95 euro was taken from your card.
    If you haven’t made any purchases during the week, then please register in the Verified by Visa system so that the money can be recovered.
    This system fully protects you from unauthorized use of your card.
    If you are already registered in the Verified by Visa system, then you have to register one more time to activate your account.

    Follow the link to continue the registration process.
    https://www.visa.com/

  5. Ο/Η gstam λέει:

    Άλλο ένα παράδειγμα ηλεκτρονικής τραπεζικής απάτης μέσω spam e-mail μηνύματος:

    Dear Visa Cardholder,

    Continuous Monitoring is an integral part of Visa’s multiple layers of security. In addition to other fraud monitoring tools, we can often spot fraud based upon transactions on the card that are outside of cardholders typical purchasing pattern.
    This allows us to spot fraudulent activity as quickly as possible and acts as an early-warning system to identify fraudulent activity.

    During a recent checkout we detected suspicious activity and your Visa card may have been compromised. Fraudulent activity made it necessary to limit your card for online services.
    Your Case ID Number is: NBF48WT76GH7
    Conform to our security requirements and in order to continue online services with your card, we must validate your identity.

    Please click here to verify your identity

    Visa takes online security very seriously so that you can shop safely on the Internet. As part of our commitment to fighting fraud we have the right to investigate, prevent, or take action regarding illegal activities, suspected fraud, situations involving potential threats to the physical safety of any person, or violations of the terms and conditions for using Visa.

    Sincerely,
    Visa Customer Service.

    © Copyright 2001-2009, Visa All Rights Reserved.

  6. Ο/Η Ελένη Τ. λέει:

    Πολύ καλό το κείμενο!

    Πρέπει να δώσουμε προσοχή σε αυτά τα θέματα γιατί δεν μαζεύουμε τα λεφτάκια μας με κόπο στην τράπεζα για να μας τα φάνε κάποιοι επιτήδειοι….

    Προσωπικά εμπιστεύομαι πολύ το Paypal και τα site που το χρησιμοποιούν (όπως πχ το http://www.emarket.gr) με διευκολύνουν γιατί νιώθω σιγουριά. Νομίζω ότι είναι πιο δύσκολο ένας χάκερ να «χτυπήσει» έναν μεγάλο πιστωτικό οργανισμό (και τις τράπεζες ακόμα) και γι’αυτό οι χάκερ έχουν επινοήσει το phishing, έτσι δεν είναι;

Η γνώμη σας

Παρακαλούμε σχολιάστε με ελληνικούς πεζούς χαρακτήρες, όχι greeklish.

Πατώντας "Αποστολή" αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης.