Ένα νέο Soyuz έφυγε για τον Διαστημικό Σταθμό μεταφέροντας το πλήρωμα της Αποστολής 33. Στο μεταξύ μια δεύτερη –πλην όμως- ξεροψημένη Γη ανακαλύφθηκε γύρω από το κοντινότερο άστρο. Οι Ευρωπαίοι σχεδιάζουν έναν αστρονομικό δορυφόρο που θα κατασκοπεύσει εξωπλανήτες αλλά οι Αμερικανοί ανησυχούν για την σωματική ακεραιότητα του πρώτου διαστημοπλοίου που θα φτάσει στον Πλούτωνα σε δυο χρόνια.

Space News Report, κάθε Τετάρτη στο Techblog.

Θαυμάσιο animation της συναρμολόγησης του ISS: 14 χρόνια μέσα σε 2 λεπτά.

Ξεκίνησε η Αποστολή 33 για τον Διαστημικό Σταθμό
Εκτοξευόμενο από μια εξέδρα που είχε να χρησιμοποιηθεί εδώ και 28 συναπτά έτη, ένας ρωσικός πύραυλος Soyuz έστειλε χτες σε τροχιά το πλήρωμα της Αποστολής 33 στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS). Ήταν η πρώτη επανδρωμένη εκτόξευση από την εξέδρα 31 του Μπαϊκονούρ μετά τον Ιούλιο του 1984, όταν το (τότε σοβιετικό) Soyuz Τ-12 είχε αποσταλεί στον διαστημικό σταθμό Salyut-7. Η χτεσινή εκτόξευση αφορούσε την κάψουλα Soyuz TMA-06M. Το πλήρωμα της Αποστολής 33, η οποία θα ξεκινήσει μια νέα βάρδια διάρκειας 143 ημερών στον ISS, αποτελείται από τους Ολέγκ Νοβίτσκι, 40 ετών, σμήναρχο της Ρωσικής Πολεμικής Αεροπορίας, Γεβγκένι Ταρέλκιν, 37 ετών, σμηναγό και τον 51χρονο Αμερικανό Κέβιν Φορντ. Ο τελευταίος έχει μια πτήση διαστημικού λεωφορείου στο ενεργητικό του (2009) εν αντιθέσει με τους δυο Ρώσους οι οποίοι είναι «αρχάριοι». Αύριο, Πέμπτη, οι τρεις άντρες θα καταφθάσουν στον ISS όπου θα συναντήσουν το ήδη υπάρχον πλήρωμα που αποτελείται από την Σουνίτα Ουίλιαμς, τον Γιούρι Μαλεντσένκο και τον Άκι Χοσίντε. Ας θυμηθούμε εδώ μερικά στατιστικά στοιχεία για τον ISS, ο οποίος αποτελεί την μεγαλύτερη και περιπλοκότερη διαστημική κατασκευή της ιστορίας της αστροναυτικής. Έχει μήκος 108 μ, σχεδόν όσο ένα ποδοσφαιρικό γήπεδο, πλάτος 72 μ, μάζα 450 τόνων και πετά πάνω από τη Γη σε ύψος περίπου 400 χλμ. Η τροχιά του πρέπει να αναβαθμίζεται κατά διαστήματα λόγω της ανάσχεσης που προκαλείται από την ατμοσφαιρική τριβή (orbital decay). Ο υπό πίεση όγκος του είναι 837 κυβικά μέτρα και είναι κατοικημένος εδώ και 4.374 ημέρες (μέχρι σήμερα!). Το κόστος του προγράμματος ανέρχεται σε $150 δις για τις ΗΠΑ, $12 δις για τη Ρωσία, $5 δις για την Ευρώπη, $5 δις για την Ιαπωνία και $2 δις για τον Καναδά. Σύμφωνα με μια εκτίμηση, το κόστος κάθε ανθρωποημέρας στον ISS φτάνει τα $7,5 εκατ.

Περιήγηση στο ηλιακό σύστημα του α του Κενταύρου.

Μια δεύτερη Γη γύρω από ένα δεύτερο Ήλιο
Όλα δείχνουν πως οι επανδρωμένες πτήσεις πέρα από την τροχιά της Γης είναι υπόθεση ενός (ίσως πολύ) μακρινού μέλλοντος. Όμως όσο περισσότερο αυξάνει η απροθυμία για επανδρωμένες εξερευνήσεις στους πλανήτες, τόσο αυξάνει η γνώση μας σχετικά με τα μυστικά κόσμων στα πέρατα του διαστήματος. Η νεότερη σχετική ανακάλυψη αφορά το άστρο α του Κενταύρου, τον κοντινότερο στη Γη απλανή αστέρα σε απόσταση 4,37 ετών φωτός (στην πραγματικότητα, ελαφρώς κοντινότερος είναι ο κοκκινωπός Εγγύτατος του Κενταύρου, που σχετίζεται βαρυτικά με τον α του Κενταύρου). Χάρη λοιπόν στο διαμέτρου 3,6 μ τηλεσκόπιο του Ευρωπαϊκού Νότιου Αστεροσκοπείου στη Χιλή, εντοπίστηκε ένας πλανήτης που περιφέρεται γύρω από τον α του Κενταύρου (ο οποίος είναι και διπλό αστέρι). Ο τελευταίος είναι ένα από τα λαμπρότερα άστρα του ουρανού αν και δυστυχώς είναι αόρατος από την Ελλάδα. Έχει φιγουράρει αμέτρητες φορές σε μυθιστορήματα και ταινίες επιστημονικής φαντασίας αφού θεωρείτο ο λογικά πρώτος προορισμός ενός διαστρικού ταξιδιού καθόσον πλησιέστερος στη Γη και παρόμοιος με τον δικό μας Ήλιο. Μέχρι σήμερα θεωρείτο ότι δεν φιλοξενούσε πλανήτη. Σύμφωνα όμως με την πρόσφατη ανακάλυψη διαθέτει τουλάχιστον ένα πλανήτη ο οποίος μάλιστα είναι και ο ελαφρύτερος που έχουμε εντοπίσει μέχρι στιγμής στο Γαλαξία. Ο νέος εξωπλανήτης έχει μέγεθος παρόμοιο με τη Γη αλλά περιφέρεται γύρω από τον α του Κενταύρου σε απόσταση μόλις 6 εκατ. χλμ, πολύ κοντύτερα απ’ ό,τι ο Ερμής από το δικό μας Ήλιο. Παρότι θα ψήνεται σε θερμοκρασία άνω των 1.200ο C, η ανακάλυψη μιας δεύτερης Γης γύρω από έναν δεύτερο Ήλιο, ανοίγει πολύ σημαντικές προοπτικές για περαιτέρω ανακαλύψεις.

Η αποστολή Cheops.

Ένας «φαραώ» κυνηγά εξωπλανήτες
Το βέβαιο λοιπόν είναι ότι στο άμεσο μέλλον θα αποκτήσουμε ακόμα σημαντικότερες γνώσεις στον τομέα των εξωπλανητών ο οποίος είναι ο ταχύτερα αναπτυσσόμενος και πλέον δημοφιλής κλάδος της Αστροφυσικής. Έτσι λοιπόν, την περασμένη Παρασκευή η Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (ESA) ανακοίνωσε μια νέα διαστημική αποστολή με την ονομασία Cheops (CHaracterising ExOPlanets Satellite). Αυτή θα αφορά έναν αστρονομικό δορυφόρο που θα μελετήσει κοντινά, λαμπρά άστρα τα οποία είναι ήδη γνωστό ότι φιλοξενούν εξωπλανήτες. Ο δορυφόρος θα εκτοξευτεί το 2017 και, μέσω υψηλής ακρίβειας παρακολούθηση της λαμπρότητας του άστρου, θα προσπαθήσει να εντοπίσει τα «προδοτικά» ίχνη μιας διάβασης ενός εξωπλανήτη από το δίσκο του άστρου του. Οι πληροφορίες αυτές θα επιτρέψουν τον ακριβή προσδιορισμό της ακτίνας του εξωπλανήτη. Στην περίπτωση που είναι γνωστή η μάζα του πλανήτη, θα είμαστε σε θέση να προσδιορίσουμε την πυκνότητα –κάτι που με τη σειρά του θα δώσει πληροφορίες για την εσωτερική δομή. Με όλες αυτές τις κρίσιμες παραμέτρους στα χέρια τους, οι επιστήμονες θα μπορέσουν να προχωρήσουν στο θέμα της κατανόησης του σχηματισμού εξωπλανητών με μέγεθος μερικές φορές τη μάζα της Γης, δηλαδή τις λεγόμενες Υπεργαίες (Super-Earths), κόσμους στο μέγεθος του δικού μας Ποσειδώνα. Ο Cheops θα μπορέσει να εντοπίσει πλανήτες με σημαντική ατμόσφαιρα. Ο δορυφόρος αποτελεί τον πρώτο από μια πιθανή νέα κλάση μικρών επιστημονικών αποστολών της ESA. Επελέγη ανάμεσα από 26 προτάσεις που υποβλήθηκαν με βασικό κριτήριο την ταχεία απόδοση (quick-turnaround) πάνω σε κρίσιμα θέματα της επιστήμης του διαστήματος. Θα περιφέρεται σε ηλιοσύγχρονη τροχιά ύψους 800 χλμ και θα έχει διάρκεια ζωής 3,5 χρόνια. Η αποστολή θα αποκαλύψει στόχους για λεπτομερέστερη μελέτη από την επόμενη γενιά τηλεσκοπίων όπως το επίγειο ευρωπαϊκό Extremely Large Telescope και το διαστημικό αμερικανικό James Webb.

Ο Πλούτωνας και οι δορυφόροι του.

Απρόβλεπτοι κίνδυνοι γύρω από τον Πλούτωνα
Στο μεταξύ διαστημικοί βολιστήρες εξερευνούν τους κόσμους του δικού μας Ηλιακού Συστήματος. Μισό αιώνα μετά την έναρξη της Διαστημικής Εποχής, έχουμε στα χέρια μας πλάνα από όλους τους πλανήτες του Ηλιακού Συστήματος καθώς επίσης και από πολλούς αστεροειδείς και κομήτες. Ο μεγάλος απών σε αυτό το φωτογραφικό άλμπουμ είναι ο μακρινός Πλούτωνας (που για την ακρίβεια δεν θεωρείται πλέον κανονικός πλανήτης αλλά νάνος, και μέλος μιας πολύ απομακρυσμένης ζώνης πλανητοειδών, αυτής του Kuiper). Αυτό όμως δεν θα κρατήσει πολύ. Το New Horizons της NASA βρίσκεται ήδη στον έβδομο χρόνο του μεγάλου ταξιδιού του. Τον Ιανουάριο του 2015 θα ξεκινήσει να μελετά τον Πλούτωνα και το σύστημα των δορυφόρων του ενώ στις 14 Ιουλίου του ίδιου χρόνου θα πραγματοποιήσει το κοντινότερο πέρασμά του από τον πρεσβευτή της διαστρικής αβύσσου. Ελάχιστα στοιχεία είναι γνωστά για τον Πλούτωνα ο οποίος διαθέτει πέντε δορυφόρους: Χάροντας, Νύχτα, Ύδρα, Ρ4 και Ρ5 (οι δυο τελευταίοι ανακαλύφθηκαν από το Hubble φέτος και πέρυσι). Το γεγονός ότι ένας τόσο μικρός πλανήτης (διαμέτρου μόλις 1150 χλμ) διαθέτει τόσους δορυφόρους έχει δημιουργήσει ανησυχίες στους επιστήμονες. Πέριξ του Πλούτωνα μπορεί κάλλιστα να υπάρχουν συντρίμμια τα οποία προέρχονται από συγκρούσεις των φεγγαριών του Πλούτωνα με άλλα μικρά σώματα της ζώνης του Kuiper. Το σκάφος, που θα κάνει μόνο ένα πέρασμα από το σύστημα του Πλούτωνα, θα κινείται με τέτοια ταχύτητα (σχεδόν 50.000 χλμ την ώρα) που ακόμα και μια σύγκρουση με ένα κόκκο διαμέτρου ενός χιλιοστού θα μπορούσε να «σακατέψει» ή και να το αχρηστέψει. Προς το παρόν οι επιστήμονες εξετάζουν διαφορετικές τροχιές που ίσως ελαχιστοποιήσουν τον κίνδυνο.

Λεωνίδας

Το νέο του μήνα και της χρονιάς ολόκληρης θα έλεγα, είναι η ανακάλυψη του εξωπλανήτη γύρω από τον α του Κενταύτρου! Ο λόγοι είναι περισσότερο συναισθηματικοί-ψυχολογικοί, διότι είναι ο κοντινότερος αστέρας στον Ήλιο. Παρόλα αυτά, είναι μια εκπληκτική ανακάλυψη που εξάπτει την φαντασία για το τί κόσμοι μπορεί να βρίσκονται εκεί περαιτέρω! Πειράζει που με έπιασε μια ακατανίκητη όρεξη να θέλω να πάρω το διαστημόπλοιό μου και να πάω να δω τί βρίσκεται εκεί πέρα? Και περιμένω με μεγάλη ανυπομονησία τις παρατηρήσεις του New Horizons στον Πλούτωνα! Είναι ένας τόσο αινιγματικός κόσμος που εξάπτει τη φαντασία. Τον γνωρίζουμε περισσότερο από τις αμέτρητες καλλιτεχνικές απεικονίσεις, που ενδόμυχα τρέφω μια προσμονή οτι ο πραγματικός Πλούτωνας θα “πρέπει” να μοιάζει με αυτές τις απεικονίσεις! Θυμάμαι το πρώτο τεύχος της ‘Πτήσης’ που διάβασα ποτέ, το φθινόπωρο του 1989 (νομίζω ήταν το τεύχος 63), είχε ένα άρθρο για το διπλό σύστημα Πλούτωνα-Χάρωντα που εκείνη την εποχή βρισκόταν στο περίγειο της τροχιάς του (το άλλο διαστημικό άρθρο του τεύχους αφορούσε το διαστημικό λεωφορείο Buran που είχε κάνει πρόσφατα μια αυτόματη τροχιακή πτήση). Ο Πλούτωνας φάνταζε στα μάτια μου μαγευτικός και μυστηριακός από τότε! Το ξέρω οτι βγαίνω εκτός θέματος, αλλά ένα πράγμα που μετάνιωσα οικτρά ήταν… Συνέχεια »

Kostas

Ίσως σε κάποιον από τους δορυφόρους του Πλουτωνα (ακόμα και στον ίδιον) να φυτρώνουν τα Fungi from Yoggoth ( ο νοών νοείτω!)

Θανάσης Βέμπός

@Λεωνίδας. Ας μην ξεχνάμε ότι στο Star Trek ο Ζέφραμ Κόχραν, εφευρέτης του warp drive ήταν απο τον άλφα του Κενταύρου! Παρομοίως, το διαστημόπλοιο Jupiter 2 στο Lost in Space (την αρχική τηλεοπτική σειρά) είχε προορισμό τον α του Κενταύρου (άλλο αν έφτασε οπουδήποτε αλλού στο γαλαξία εκτός απο εκεί!). Στο τεύχος 63 της Πτήσης είχα κι εγώ δυο άρθρα (αλλά όχι τα δυο που αναφέρεις).

@Kostas. Να δούμε τι θα δει το New Horizons. Αν πάθει κάτι πάντως, ξέρουμε ποιος θα είναι υπεύθυνος (σιγά μην είναι τα συντρίμμια γύρω απο τον Πλούτωνα!).

Λεωνίδας

Επίσης, ο α του Κενταύρου “πρωταγωνίστησε” και στην εκπαιδευτικού χαρακτήρα ταινία ‘Into Infinity’ του Gerry Anderson, του δημιουργού εκτός των άλλων, του Space:1999.

Μια συνοπική λίστα των διηγημάτων και ταινιών ε.φ. με κεντρικό φόντο τον α του Κενταύρου έχει δημοσιευτεί στο wikipedia εδω:

Θανάσης Βέμπός

@Λεωνίδας. Πολύ κατατοπιστική η λίστα -θυμήθηκα πολλά διαβάζοντάς την. Δεν περιλαμβάνει το Reaching Centauri του Stephen Baxter, όπου ένα ραδιοσήμα προς αυτό το άστρο προκαλεί την κατάρρευση ολόκληρου του ολογράμματος που κάποιοι εξωγήινοι είχαν στήσει γύρω απο το Ηλιακό Σύστημα και συνεπώς ολόκληρης της πραγματικότητάς μας (επειδή η τελευταία ήταν απλώς μια προσομοίωση). Πολύ καλό διήγημα, όπως και σχεδόν κάθε τι άλλο του Baxter.

Λεωνίδας

Πολύ ενδιαφέρουσα υπόθεση! Μου φαίνεται πρέπει να ξεκινήσω να διαβάζω Stephen Baxter. Ήρθα σε επαφή με τα διηγήματά του από τα ‘Φαντάσματα του διαστήματος’. Μου αρέσει πολύ η αίσθηση ‘σκληρής’ επιστημονικής φαντασίας που αποπνέει ο τρόπος γραφής του, και η αγάπη του για την αστροναυτική. Θυμίζει Άρθουρ Κλάρκ, αλλά έχει ένα δικό του προσωπικό στυλ.

Θανάσης Βέμπός

@Λεωνίδας. Ισω βάλω το διήγημα αυτό μεταφρασμένο όταν επανεκδώσω το “Αγγιγμα του Μίδα” βελτιωμένο. Ο Μπάξτερ έχει γράψει διαμάντια αν και τα τελευταία χρόνια επαναλαμβάνει διαρκώς δικά του κείμενα μέσα σε άλλα δικά του κείμενα! Κι έχει και μια υφέρπουσα πολιτική ορθότητα που με εκνευρίζει αφόρητα. Αλλά όντως είναι ο Κλαρκ του 21ου αιώνα.

Λεωνίδας

Όσο για τον α Κεντάυρου, διάβαζα οτι υπάρχει διαφωνία μεταξύ των επιστημόνων για το αν ο Εγγύτατος του Κενταύρου είναι όντως μέλος του αστρικού συστήματος. Η βαρυτική του αλληλεπίδραση με τον α του Κενταύρου δεν έχει επιβεβαιωθεί. Κάποιοι επιστήμονες θεωρούν οτι είναι μέλος, ενω κάποιοι άλλοι θεωρούν οτι απλά ο Εγγύτατος απλά τυγχάνει να βρίσκεται κοντά στον α Κενταύρου, χωρίς να έχει ουσιαστική σχέση με αυτόν.

Αυτό μου θυμίζει την θεωρία που είχε προταθεί παλιότερα, οτι και ο Ήλιος είναι μέλος ενός διπλού αστρικού συστήματος, με το άλλο άστρο (Νέμεσις) να έχει μια τροχιά γύρω από τον Ήλιο διάρκειας αρκετών χιλιάδων χρόνων. Δεν θα μου φαινόταν παράξενο αν αυτό ίσχυε. Τα περισσότερα άστρα γεννιούνται σε ομάδες, και τα ‘μοναχικά’ σύμφωνα με τους αστρονόμους, φαντάζουν σαν ιδιομορφία (για να μην αναφέρω την άκρως ελκυστική ομολογουμένως υπόθεση που έχει προταθεί, οτι και τα άστρα στην πραγματικότητα είναι μορφές ζωής που ζουν και πεθαίνουν, όπως και κάθε τί άλλο στο Σύμπαν, και με το φως τους δίνουν ζωή σε άλλους κόσμους, αλλά ξεφέυγω από το θέμα!)

Θανάσης Βέμπός

Τα περί “ζωντανών άστρων” δεν είναι πια τόσο εξωπραγματικά όσο ήταν κάποτε. Μπορεί κάποτε το Star Maker του Στάπλεντον να ήταν επιστημονική φαντασία, αλλά οι καιροί αλλάζουν. Προ καιρού είχα διαβάσει ένα άρθρο σε επιστημονικό περιοδικό σχετικά με την πιθανή συνείδηση των άστρων και των γαλαξιών και πώς οι ανωμαλίες του σύμπαντος μπορούν να ερμηνευτούν μέσω των παραψυχικών/τηλεκινητικών δυνάμεων αυτών των κοσμικών συνειδήσεων χωρίς να χρειάζεται να κάνουμε υποθέσεις για σκοτεινή ύλη και σκοτεινή ενέργεια.

Λεωνίδας

Θανάση ανοίγεις ένα μεγάλο θέμα! Άντε παρουσίασε αυτή τη θεωρία στο επιστημονικό “κατεστημένο!”

Προσωπικά με ελκύει πάρα πολύ η υπόθεση οτι το Σύμπαν είναι ζωντανό και οτι τα άστρα είναι μορφές ζωής που με τη σειρά τους δίνουν ζωή. Μου φαίνεται μεγαλειώδες. Σχεδόν spiritual (ίσως γι αυτό να μου αρέσει τόσο πολύ). Θα ήταν πάρα πολύ βαρετό και “μικρό”, να μπορούσαν να εξηγηθούν όλα με “καρτεσιανό” τρόπο.

Δεν ξέρω αν αναφέρεσαι στο ίδιο άρθρο, αλλά σχετικά είχα διαβάσει πρόσφατα εδώ:

Λεωνίδας

Φτου, έγραψα δυο φορές το ίδιο πράγμα (μου τη δίνει όταν κολλάνε τα blogs!)

Θανάσης Βέμπός

Ναι, αυτό ακριβώς το άρθρο εννοούσα. Το επιστημονικό κατεστημένο δεν είναι αυτό που ήταν κάποτε.

Solon

Άλλο επιστημονική φαντασία και άλλο πραγματικότητα. Η θεωρία ότι υπάρχει πλανητική ή συμπαντική συνείδηση δεν τεκμηριώνεται από πουθενά. Άρα προς το παρόν είναι μάλλον μια θρησκευτικού τύπου θεωρία και τίποτα παραπάνω. Ας μην τα μπλέκουμε τα πράγματα.
Ο Πλούτωνας για μένα δεν έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον , μια ακόμα μπάλα αερίων είναι αλλά οι δορυφόροι του είναι άκρως ενδιαφέροντες λόγο της τόσο απομακρυσμένης θέσεις τους. Θα μπορούσαν κάλιστα να προέρχονται από περιοχές εκτός του ηλιακού συστήματος και για αυτό η σύνθεσή τους είναι πολύ ενδιαφέρουσα.
Επίσης δεν μπορώ να καταλάβωτον ενθουσιασμό που έχει πιάσει τους πάντες με την ανακάλυψη των εξωπλανητών. Ήταν δεδομένο ότι θα υπάρχουν δισεκατομύρια από αυτούς.
Το θέμα είναι ότι αν καθήσεις και διαβάσεις πόσο μοναδικός είναι ο πλανήτης μας σε όλα του ώστε να μπορεί να φιλοξενεί ζωή και πόσο λεπτές είναι οι ισορροπίες που καθιστούν τη ζωή δυνατή αρχίζεις και αμφιβάλεις για το αν είναι δυνατή η ύπαρξη ενός άλλου παρόμοιου κόσμου.

Θανάσης Βέμπός

@solon. Η επιστημονική φαντασία του χτες είναι η επιστημονική πραγματικότητα του σήμερα. Αμέτρητοι άνθρωποι μπολιάστηκαν με “εξωφρενικες” ιδέες διαβάζοντας ε.φ και κατόπιν έγιναν επιστήμονες και υλοποίησαν πολλές απ’ αυτές ή κατάστρωσαν καινοτομικές θεωρίες..

Σχετικά με τους εξωπλανήτες, άλλο να εκτιμάς θεωρητικά ότι υπάρχουν και άλλο να ανακαλύπτεις χειροπιαστά στοιχεία γι αυτούς. Με τον τρόπο αυτό το σύμπαν γίνεται πιο συγκεκριμένο. Αλλωστε η πιστοποίηση ότι υπάρχουν τόσοι πλανήτες με τα τάδε χαρακτηριστικά, προκαλεί ριζοσπαστικές ανακατατάξεις στα θεωρητικά μοντέλα.

Σχετικά με τη σπανιότητα (ή και μοναδικότητα) της Γης, όντως είναι μια αντίληψη η οποία συγκεκριμενοποιήθηκε τα τελευταία χρόνια (βλ. και Rare Earth Theory). Η θεωρία αυτή έχει κάποιες συναρπαστικές προεκτάσεις τις οποίες εξετάζω στο βιβλίο μου “Αγγιγμα του Μίδα”. Σχετικό είναι και το περίφημο Παράδοξο του Φέρμι (βλ. https://www.vembos.gr/Fermi.htm) . Αρκεί βέβαια να εχουμε υπόψη μας ότι μιλάμε πάντα για ζωή όπως την ξέρουμε…

Nikolas K

Άντε ρε σεις, ανακαλύφθηκε πλανήτης στο α’ Κενταύρου; Αυτό κι αν είναι! Και πώς θα ονομαστεί, Πολύφημος;
Χωρίς πλάκα, στο α’ Κενταύρου εκτυλίσσεται και το “Avatar” και η Πανδώρα (όπου ζουν οι Na’vi) είναι φεγγάρι αερίου γίγαντα που περιφέρεται γύρω από το α’ Κενταύρου, του Πολύφημου. Το προτείνω ανεπιφύλακτα για όνομα του νεοανακαλυφθέντος πλανήτη.

Θανάσης Βέμπός

@Nikolas K. Είμαι σίγουρος ότι αυτό ακριβώς θα το έχουν προτείνει ήδη χιλιάδες φαν (και όχι μόνο) του Avatar και είμαι μάλλον σίγουρος ότι ο πλανήτης θα ονομαστεί Πανδώρα. Κάπως έτσι το πρώτο space shuttle ονομάστηκε Enterprise εξαιτίας της πλημμυρίδας των επιστολών των Trekkies το 1977.

Λεωνίδας

Θανάση, να αναφέρω επίσης οτι με την Αποστολή 33 που εστάλη στον Διαστημικό Σταθμό, ταξιδεύουν εκτός από τους 3 αστροναύτες και 32 ψάρια του είδους medaka, τα οποία θα την περάσουν το επόμενο διάστημα σε ένα ειδικά διαμορφωμένο ενυδρείο, στο Ιαπωνικό μέρος του Σταθμού. Θα έχει πολύ ενδιαφέρον (και πλάκα!), το πώς θα προσαρμοστούν τα ψάρια στο κολύμπι σε χαμηλή βαρύτητα!

Εκτός των άλλων, είναι πολύ ενδιαφέροντα κάποια επιστημονικά πειράματα που γίνονται στον Σταθμό σε συνθήκες έλλειψης βαρύτητας. Ο αστροναύτης Don Petit, μέλος μιας προηγούμενης Αποστολής, διεξήγαγε κάποια πειράματα φυσικής, με την γενικότερη ονομασία Science Off the Sphere:

Nikolas K

Φαντάσου πόσοι άλλοι πλανήτες θα τριγυρίζουν στους Rigel Centaurus…
Νομίζω η μεγαλύτερη ανακάλυψη της αστρονομίας του 21ου αιώνα είναι η επιβεβαίωση τόσων πλανητικών συστημάτων.

Business Space

Relativity Space: Στον “πάγο” η εκτόξευση του πρώτου εκτυπωμένου πυραύλου

Αναβάλλεται προσωρινά η πρώτη εμφάνιση του μοναδικού πυραύλου που παράγεται με τρισδιάστατη εκτύπωση από την καλιφορνέζικη Relativity Space.

Business Space SpaceX

Απέτυχε η εκτόξευση ιαπωνικού πυραύλου που θα ανταγωνιζόταν την Space X

Με απόλυτη αποτυχία στέφθηκε η πρώτη προσπάθεια της Ιαπωνίας να στείλει στο διάστημα έναν νέο, μεσαίας ανύψωσης πύραυλο, αφού ο κινητήρας δεύτερου σταδίου δεν αναφλέχθηκε όπως είχε προγραμματιστεί.

Business Space

Roscosmos: Τον Σεπτέμβριο επιστρέφουν αποκλεισμένοι κοσμοναύτες

Η διαστημική υπηρεσία Roscosmos ανακοίνωσε ότι η επιστροφή ενός αστροναύτη και δύο κοσμοναυτών, οι οποίοι είναι αποκλεισμένοι στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS).

Internet featured Space

ESA: Θέλει να βάλει σε χειμερία νάρκη αστροναύτες και να τους στείλει στον Άρη

Επιστήμονες του ESA ερευνούν τρόπους ώστε να αδρανοποιήσουν τον ανθρώπινο οργανισμό, μειώνοντας τις ανάγκες σε τροφή και οξυγόνο.