Space News Report – 30.05.2012

Η κάψουλα Dragon συνδέθηκε επιτυχώς με τον ISS ανοίγοντας το δρόμο για την περαιτέρω διευκόλυνση της λειτουργίας της τροχιακής πλατφόρμας, αλλά και για την προαγωγή της εξερεύνησης του διαστήματος. Στο μεταξύ η Ινδία θα πρέπει να συγκρατήσει τις σεληνιακές φιλοδοξίες της, ο Νηλ Άρμστρονγκ παραχώρησε μια σπανιότατη συνέντευξη ενώ το ηφαίστειο της Σαντορίνης περνά από δορυφορικό «μικροσκόπιο» (ή μάλλον ραντάρ).

Διαβάστε τα προηγούμενα Space News Report. Κάθε Τετάρτη στο Techblog.
————————————————————————————————————————————

Η «σύλληψη» του Dragon και η πρόσδεσή του στον ISS.

«Πιάσαμε το Δράκοντα από την ουρά!»
Την περασμένη Παρασκευή, η SpaceX έγινε η πρώτη ιδιωτική εταιρεία που απέστειλε το μεταφορικό της διαστημόπλοιο στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS). Μετά από πολλές καθυστερήσεις και αναβολές, η κάψουλα Dragon εκτοξεύτηκε με πύραυλο Falcon 9 (επίσης κατασκευασμένο από την SpaceX) και τέθηκε με επιτυχία σε τροχιά στις 22 Μαΐου, όπως είχαμε αναφέρει και στο προηγούμενο SNR. Τέσσερις μέρες μετά το Dragon προσέγγισε τον ISS όπου και «συνελήφθη» από τον ρομποτικό βραχίονα του τελευταίου. «Απ’ ό,τι φαίνεται» δήλωσε χαριτολογώντας ο αστροναύτης Ντον Πέτιτ που χειριζόταν τον βραχίονα, «πιάσαμε τον Δράκοντα από την ουρά». Λίγο αργότερα ο Δράκοντας τοποθετήθηκε στο τμήμα Harmony του ISS από τον Σουηδό αστροναύτη Αντρέ Κούιπερς ενώ η σύνδεση ολοκληρώθηκε όταν ο αστροναύτης της NASA Τζο Άκαμπα ασφάλισε τον Δράκοντα στον ISS. Η σύνδεση αυτή σηματοδότησε το αποκορύφωμα της αποστολής της καλιφορνέζικης εταιρείας η οποία φιλοδοξεί να γίνει εκείνη που θα αποκαταστήσει το αμερικανικό γόητρο, μια που το Dragon αποτελεί τον πιθανότερο διάδοχο του διαστημικού λεωφορείου. Το Dragon μετέφερε μισό τόνο εφοδίων και πειραματικών διατάξεων στον ISS (521 χιλιόγραμμα για την ακρίβεια) ενώ θα παραλάβει ένα κάπως μεγαλύτερο φορτίο (660 χλγ) το οποίο και θα επιστρέψει στη Γη αύριο, 31 Μαΐου. Το εγχείρημα ήταν αρκετά δύσκολο αφού υπήρχαν μυριάδες παράγοντες που μπορούσαν να πάνε στραβά και ο επικεφαλής της SpaceX, μεγιστάνας του Διαδικτύου Έλον Μασκ έχει δίκιο να είναι με το παραπάνω ευχαριστημένος. Με τις απαραίτητες προϋποθέσεις, το εμπορικό μέλλον του Dragon διαγράφεται λαμπρό. Η SpaceX και η ανταγωνίστριά της Orbital Sciences Corporation θα γίνουν οι κύριοι φορείς που θα εξυπηρετούν τον αξίας $100 δισεκ. Διαστημικό Σταθμό ο οποίος αναμένεται να λειτουργήσει τουλάχιστον ως το 2020.

————————————————————————————————————————————

Οι αστροναύτες του ISS ανοίγουν τη θυρίδα και εισέρχονται στο Dragon.

Ένας Δράκοντας θα φέρει την άνοιξη;
Αναμφισβήτητα, η εμπορική διάσταση του εγχειρήματος θα αποτελέσει το επίκεντρο της προσοχής στο άμεσο μέλλον. Η SpaceX έχει ήδη υπογράψει σύμβαση ύψους $1,6 δις με τη NASA για να 12 αποστολές Dragon στον ISS τα επόμενα χρόνια. Η επόμενη αποστολή προγραμματίζεται για το Σεπτέμβριο. Από την άλλη μεριά, η Orbital Science έχει κι αυτή μια σύμβαση $1,9 δις με τη NASA κι ετοιμάζεται να δοκιμάσει το δικό της σκάφος τον Αύγουστο ενώ θα πραγματοποιήσει αποστολή επίδειξης παρόμοια με αυτή του Dragon, τον Δεκέμβριο. Όμως η μεγάλη ελπίδα της SpaceX είναι ότι, μετά από τρία χρόνια, θα είναι ικανή να μεταφέρει αστροναύτες στον ISS, οι οποίοι μέχρι τότε θα πρέπει να χρησιμοποιούν κάψουλες Soyuz και η NASA να πληρώνει $63 εκατ. το κάθε «εισιτήριο». Η δημιουργία αξιόπιστων ιδιωτικών «ταξί» προς τον ISS θα διευκολύνει τόσο τη NASA όσο και τις άλλες εθνικές διαστημικές υπηρεσίες να δώσουν περισσότερη προσοχή σε άλλες δραστηριότητες. Αυτή τη στιγμή η Ρωσία μονοπωλεί τις επανδρωμένες πτήσεις με το Soyuz αλλά η ρωσική κυριαρχία ίσως δεν θα διαρκέσει πολύ. Επιπλέον, η Ρωσία φαίνεται να χάνει βαθμιαία τους δυνητικούς εμπορικούς πελάτες της, αφού τόσο οι ΗΠΑ όσο και η Ευρώπη αλλά και η Ιαπωνία διαθέτουν πλέον φορτηγά σκάφη ικανά να μεταφέρουν εφόδια στον ISS. Ακόμα περισσότερο, το Dragon μπορεί να επιστρέψει φορτίο πίσω στη Γη, κάτι που δεν μπορούν να κάνουν ούτε το ρωσικό Progress, ούτε το ευρωπαϊκό ATV, ούτε το ιαπωνικό HTV. Από την άλλη μεριά, τόσο η ρωσική διαστημική υπηρεσία (Roskosmos) όσο και η NASA δεν θα χρειάζεται να σηκώνουν μόνο αυτές το βάρος συντήρησης και ανεφοδιασμού του ISS ως το 2020 –ίσως και αργότερα. Ίσως έτσι η NASA να προχωρήσει περισσότερο με το Orion και το SLS (κάτι που είδαμε στο προηγούμενο SNR) ενώ η Ρωσία να εξελίξει το δικό της νέο επανδρωμένο σύστημα (το οποίο σχεδιάζει εδώ και χρόνια) η πρώτη εκτόξευση του οποίου προβλέπεται για το 2018.

————————————————————————————————————————————

Υπέρμετρες φιλοδοξίες; Το ινδικό διαστημικό λεωφορείο.

Περικοπές στις φιλοδοξίες της Ινδίας
Η δρομολόγηση ιδιωτικών διαστημοπλοίων μπορεί να λύσει τα χέρια των εθνικών διαστημικών υπηρεσιών όσον αφορά την εξερεύνηση του διαστήματος. Είναι γεγονός ότι πέρα από τις «διαστημικές υπερδυνάμεις» ΗΠΑ, Ρωσία και Ευρώπη, υπάρχουν και «περιφερειακές διαστημικές δυνάμεις» που μπαίνουν ή έχουν μπει στο παιχνίδι. Έχουμε πχ το παράδειγμα της Κίνας η οποία έχει ήδη αποστείλει εξερευνητικά σκάφη στη Σελήνη και φιλοδοξεί να στείλει εκεί τροχοφόρο. Η άμεση ανταγωνίστρια της Κίνας είναι η Ινδία, η οποία έχει δρομολογήσει ένα φιλόδοξο σεληνιακό εξερευνητικό πρόγραμμα. Η Ινδία έχει αποστείλει το βολιστήρα Chandrayaan 1 στη Σελήνη και μάλιστα με δικό της πύραυλο (PSLV). Όμως οι σεληνιακές φιλοδοξίες της ασιατικής αυτής χώρας φαίνεται ότι πρέπει να συγκρατηθούν προς το παρόν. Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, το πλάνο να σταλεί το 2014 ένα ρομποτικό τροχοφόρο στη Σελήνη στο πλαίσιο μικτής αποστολής με τη Ρωσία, ακολουθούμενο αργότερα από μια αποστολή επαναφοράς γεωλογικού δείγματος, δεν πρόκειται να τηρηθεί. Αιτία τα προβλήματα που προέρχονται κυρίως από την προβληματική συμπεριφορά των ινδικών πυραύλων τα τελευταία χρόνια. Η Ινδία έχει καλή προϊστορία επιτυχημένων εκτοξεύσεων με τον μεσαίας κλάσης πύραυλο PSLV (Polar Satellite Launch Vehicle) ο οποίος εκτόξευσε το Chandrayaan 1. Για βαρύτερα σκάφη όμως, όπως το προγραμματιζόμενο ρωσοϊνδικό εγχείρημα στη Σελήνη, θα απαιτηθεί ένας ισχυρότερος πύραυλος. Αυτός είναι ο GSLV (Geosynchronous Satellite Launch Vehicle) ο οποίος όμως είναι περιπλοκότερος και έχει παρουσιάσει ποικίλα προβλήματα που σχετίζονται με τους απαιτητικούς κρυογενικούς κινητήρες. Μέχρι στιγμής ο βαθμός επιτυχίας εκτοξεύσεων του GSLV είναι απαράδεκτα χαμηλός. Θα απαιτηθούν περισσότερες εκτοξεύσεις στο άμεσο μέλλον προκειμένου να λυθούν τα προβλήματα και να διασφαλιστεί η επιτυχημένη απόδοσή του. Αυτό θα απαιτήσει χρόνο, αλλά στο μεταξύ η Ινδία μπορεί να «απλοποιήσει» το σεληνιακό της πρόγραμμα χρησιμοποιώντας τον αποδεδειγμένης αξίας PSLV.

————————————————————————————————————————————

Το ενδιαφέρον animation της εδαφικής μετατόπισης της Νέας Καμένης.

Ο Envisat παρατηρεί τη Σαντορίνη
Επιστρέφουμε στη γήινη τροχιά. Δεδομένα που είχαν μεταδοθεί παλιότερα από τον δορυφόρο Envisat δείχνουν ενδιαφέροντα πράγματα για το ηφαίστειο της Σαντορίνης. Η Σαντορίνη αποτελεί το πλέον δραστήριο κέντρο στο Ηφαιστειακό Τόξο του Νότιου Αιγαίου. Πριν 3.600 χρόνια μια κολοσσιαία έκρηξη καταπόντισε ένα μέρος του νησιού και προκάλεσε ένα τεράστιο τσουνάμι που σάρωσε τη μινωϊκή Κρήτη. Το ηφαίστειο της Σαντορίνης «ξύπνησε» για τελευταία φορά το 1950 και έκτοτε έχει παραμείνει «ήσυχο». Παρά όμως την φαινομενική του ηρεμία εδώ και πάνω από μισό αιώνα, τα νέα δορυφορικά δεδομένα έχουν εντοπίσει ελαφριές κινήσεις. Τα ευρήματα αυτά παρουσιάστηκαν πρόσφατα σε διεθνές φόρουμ που οργανώθηκε στη Σαντορίνη στις 21-23 Μαΐου από την Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (ESA) και το Group on Earth Observations (GEO). Έτσι λοιπόν ανακοινώθηκε πως η υπόγεια κίνηση μάγματος από τον Ιανουάριο του 2011 ως σήμερα έχει προκαλέσει επιφανειακή παραμόρφωση η οποία εντοπίστηκε από το ραντάρ του Envisat. Ακόμα και από ύψος τροχιάς 800 χλμ, παραμορφώσεις λίγων εκατοστών μπορούν να εντοπιστούν. Με συνδυασμό δυο εικόνων ραντάρ της ίδιας περιοχής, μπορούν να καταμετρηθούν οι μεταβολές στην αντανάκλαση του σήματος. Η τεχνική αυτή λέγεται DInSAR (Differential Interferometric Synthetic Aperture Radar) και αποτελεί χρήσιμο εργαλείο εντοπισμού εδαφικής παραμόρφωσης. Τα δεδομένα του Envisat δείχνουν ότι το βορειοανατολικό μέρος της Νέας Καμένης ανασηκώθηκε 5 εκατοστά μέσα στο 2011 ενώ άλλα σημεία του ηφαιστείου ανασηκώθηκαν 3-4 εκατοστά. Άραγε συντρέχει λόγος ανησυχίας; Οι επιστήμονες λένε όχι. «Μετά από την εκτίμηση της τοπικής σεισμικής δραστηριότητας, των παραμορφώσεων και των φυσικοχημικών μεταβολών, συμπεράναμε ότι στη διάρκεια των τελευταίων μηνών το ηφαίστειο παρουσιάζει πολύ περιορισμένη δραστηριότητα, πολύ μικρότερη από εκείνη του 2011», λέει ο καθηγητής Κοσμάς Στυλιανίδης επικεφαλής της ειδικής επιστημονικής επιτροπής παρακολούθησης του ηφαιστείου της Σαντορίνης.

————————————————————————————————————————————

Η συνέντευξη του Άρμστρονγκ.

Ο Νηλ Άρμστρονγκ μίλησε!
Το γεγονός ότι ο Νηλ Άρμστρονγκ παραχώρησε συνέντευξη, αποτελεί από μόνο του σημαντική είδηση! Ο πρώτος άνθρωπος που περπάτησε στη Σελήνη (Ιούλιος 1969), έχει σταματήσει εδώ και δεκαετίες να παραχωρεί προσωπικές συνεντεύξεις με θέμα την προσσελήνωση –επιλέγοντας την ησυχία του και την απόδραση από το αναπόφευκτο (και εν πολλοίς ανυπόφορο) βάρος του να αποτελεί ισοβίως το επίκεντρο προσοχής των ΜΜΕ αλλά και των απλών ανθρώπων. Τελικά όμως, ο 82χρονος σήμερα Άρμστρονγκ έδωσε προσωπική συνέντευξη. Άραγε ποιος ήταν ο τυχερός δημοσιογράφος; Κάποια προσωπικότητα σημαντικού τηλεοπτικού δικτύου ή ειδησεογραφικού πρακτορείου; Ακριβώς το αντίθετο. Ο άνθρωπος που του πήρε συνέντευξη ήταν ένας Αυστραλός λογιστής! Προφανώς το σωματείο Εγκεκριμένων Ασκούμενων Λογιστών της Αυστραλίας τον έπεισε να βιντεοσκοπηθεί επί μία ώρα σε μια προσωπική συνέντευξη στην οποία μιλά για την πρώτη προσσελήνωση. Τι αποκάλυψε ο Άρμστρονγκ στην συνέντευξη αυτή; Όχι και πολύ σπουδαία πράγματα, ούτε κάτι που δεν ξέραμε ήδη. «Ένα μήνα πριν τον Apollo 11», είπε ο Άρμστρονγκ, «αποφασίσαμε ότι είχαμε αρκετή εμπιστοσύνη ώστε να προσπαθήσουμε και να επιχειρήσουμε κάθοδο στη σεληνιακή επιφάνεια». Σχολίασε επίσης ότι οι πιθανότητες επιστροφής στη Γη εκείνης της αποστολής ήταν 90%, αλλά οι πιθανότητες να πετύχει η προσσελήνωση με την πρώτη προσπάθεια ήταν μόνο 50%. Πράγματι, η προσσελήνωση παρά λίγο να ακυρωθεί την τελευταία στιγμή λόγω προβλημάτων στον υπολογιστή της σεληνακάτου και υπερβολικής κατανάλωσης καυσίμων. Αλήθεια, πώς πείστηκε ο φειδωλός στα λόγια Άρμστρονγκ να μιλήσει κατ’ ιδίαν και μάλιστα σε ένα άσημο σωματείο λογιστών; Απλούστατα, επειδή ο πατέρας του ήταν ορκωτός λογιστής! Πάντως αν θέλετε να διαβάσετε για τη δική μου συνάντηση με τον Άρμστρονγκ στην Αθήνα το 1998, ανατρέξτε εδώ.

————————————————————————————————————————————

Θανάσης Βέμπος
www.vembos.gr

Ο Κώστας Βλαχάκης είναι δημοσιογράφος τεχνολογίας, αρθρογραφεί από το 1999 και είναι δημιουργός των site τεχνολογίας Techblog.gr και Autonomous.gr. Έχει συνεργαστεί με το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star, ήταν συμπαρουσιαστής στην εκπομπή τεχνολογίας Escape στην ΕΤ1 και ραδιοφωνικός παραγωγός στο σταθμό Αθήνα 984. Επίσης έχει αρθρογραφήσει στις εφημερίδες Ναυτεμπορική, Καθημερινή και Παραπολιτικά, πάντα για θέματα τεχνολογίας. Μάθετε περισσότερα για τον Κώστα στο Magikokopidi.gr.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest

11 Σχόλια
παλαιότερο
νεώτερο
Inline Feedbacks
View all comments
Λεωνίδας

Θανάση, με την ευκαιρία του άρθρου για τον Νηλ Άρμστρονγκ και της προσωπικής συνέντευξης που του είχες πάρει, θα ήθελα να σ’ευχαριστήσω για τα άρθρα και τα κείμενά σου και στην προσωπική σου ιστοσελίδα, τα οποία είναι μια σημαντική ενδοσκόπηση της διαστημικής εξερεύνησης. Διαβάζοντάς την αρθογραφία σου όλα αυτά τα χρόνια και πρόσφατα γνωρίζοντάς σε και από κοντά και διαβάζοντας και την προσωπική σου βιβλιογραφία, θεωρώ οτι πρέπει να είσαι ο μοναδικός άνθρωπος στην Ελλάδα, σοβαρός ερευνητής-αναλυτής-ιστορικός της όλης διαστημικής προσπάθειας. Επάξια θα μπορούσες να έχεις διεθνή καριέρα, αντάξια των μεγάλων ξένων διεθνών ιστορικών-αναλυτών. Επίσης, με αφορμή την συνέντευξη του Άρμστρονγκ, και διαβάζοντας περισσότερα και για τη ζωή του Μπαζ Ώλντριν π.χ. και τα προβλήματα αλκοολισμού του, βλέπουμε την ανθρώπινη πλευρά αυτών των ηρώων, είναι καλό να συνειδητοποιούμε οτι όλοι οι Μεγάλοι που έχουν πραγματοποιήσει Μεγάλα Κατορθώματα, είναι απλοί άνθρωποι και όχι υπεράνθρωποι, που μέσα από τη δύναμη της θέλησής τους και της κατάλληλης εκπαίδευσης τους έφτασαν ψηλά! Εϊναι απλοί άνθρωποι όπως εμείς, με πάθη και αδυναμιες, αλλά και με μια αδάμαστη θέληση. Αυτοί οι άνθρωποι είναι πρότυπα και για όλους εμάς, Μια υπενθύμιση, οτι κανείς δεν είναι “ιδιαίτερος” και “ξεχωριστός” ή “υπεράνθρωπος” και οτι όλοι μας μπορούμε αν το… Συνέχεια »

Θανάσης Βέμπος

@Λεωνίδας. Εγώ σε ευχαριστώ. Τώρα για το θέμα των πρωτοπόρων του διαστήματος είναι πολύ ενδιαφέρον να εξετάζουμε τη ζωή τους και την εξέλιξή τους σε σχέση τόσο με την εμπειρία τους όσο και με τις προσδοκίες των ανθρώπων πίσω στη Γη. 9 άνθρωποι περπάτησαν στη Σελήνη για να ανακαλύψουν τελικά την ίδια τη Γη, Φαντάσου τι βάρος έχει να σηκώσει ένας φεγγαροπερπατητής, και τι πρέπει να υποστεί εφ’ όρου ζωής απο τους άλλους υπόλοιπους που θα τον ρωτάμε συνεχώς: “Μα πώς ήταν τελικά εκεί πάνω;”. Κι αυτός δεν θα μπορέσει ποτέ να απαντήσει. Η ίδια του η εμπειρία φθείρεται απο τις δικές μας αθώες προσδοκίες. Εχω συνομιλήσει συνολικά με τρεις απο αυτήν την 9μελή “πρεσβεία” και θυμάμαι τον Μπαζ Ώλντριν να λέει “Οταν μοραστείς μια στιγμή με ολόκληρο τον κόσμο μπορεί να είναι πλέον δύσκολο να ξέρεις πού ακριβώς σταματάνε οι αναμνήσεις σου και πού αρχίζουν οι αναμνήσεις των άλλων…” Για μένα ο ISS είναι ένας “λευκός ελέφαντας”, με την έννοια ότι διοχετεύτηκαν τεράστια κονδύλια για ένα κατασκεύασμα που δεν γίνεται πλήρως εκμεταλλεύσιμο ή που τουλάχιστον δεν πληροί τις αρχικές σκέψεις για πειράματα, παρασκευή επαναστατικών υλικών, ενδιάμεσο σταθμό για ταξίδια στη Σελήνη και στον Άρη κλπ. Βέβαια, αν δεν κατασκευαζόταν,… Συνέχεια »

Μενέλαος

Μήπως θα ήταν εύκολο να μας παραθέσεις έναν πίνακα με όλες τις μορφές των πυραύλων (πήρα αφορμή από τη λέξη “γεωσύγχρονος”) με τα χαρακτηριστικά τους; Δηλαδή, τα είδη της τροχιάς που υπάρχουν, τα μεγέθη και τις καταναλώσεις που απαιτούν, τι εξυπηρετεί η μία και τι η άλλη, τέτοια πράγματα, μπας και “ξεστραβωθώ” λίγο και καταλαβαίνω και γω! Ευχαριστώ!

Θανάσης Βέμπος

@Μενέλαος. Αυτό θα χρειαζόταν ένα εκτενές άρθρο απο μόνο του! (υποθέτω ότι εννοείς τις μορφές των τροχιών και όχι των πυραύλων). Πολύ χονδρικά, υπάρχουν οι εξής βασικές τροχιές για τους δορυφόρους:
*Low Earth Orbit (LEO) – Χαμηλή τροχιά, δηλ. μέχρι 2.000 χλμ ύψος.
*Medium Earth Orbit (MEO) – μεσαία τροχιά, απο 2.000-36.000 χλμ.
*Geostationary Orbit (GEO) – γεωστατική τροχιά, γύρω στα 36.000 χλμ – ο δορυφόρος παραμένει “ακίνητος” πάνω απο ένα σημείο της γης επειδή η ταχύτητα περιφοράς του συμπίπτει με την ταχύτητα περιστροφής της γης γύρω απο τον άξονά της. Ιδανική για τηλεπικοινωνιακούς δορυφόρους αναμετάδοσης αλλά και early warning. Η γωστατική τροχιά είναι ένα υποσύνολο της γεωσύγχρονης (πρακτικά και στις δορυφορικές εφαρμογές είναι το ίδιο)

Τώρα, υπάρχουν πολλές άλλες κατηγορίες και χαρακτηρισμοί. Δείτε και εδώ: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_orbits Για την πλήρη κατανόηση των ορισμών και των κατηγοριών, είναι προϋπόθεση η κατανόηση των αρχών της ουράνιας μηχανικής.

Εν γένει πάντως, οι υψηλότερες τροχιές έχουν μεγαλύτερες ενεργειακές απαιτήσεις, υπό την έννοια ότι χρειάζονται περισσότερα καύσιμα για να μεταβεί κανείς εκεί. Ετσι η συνηθέστερη τροχιά είναι η LEO.

Λεωνίδας

“9 άνθρωποι περπάτησαν στη Σελήνη για να ανακαλύψουν τελικά την ίδια τη Γη”. Θανάση θα συμφωνήσω απόλυτα μαζί σου! Αυτή η φράση δίνει σάρκα και οστά στο (σωστό) επιχείρημα οτι η διαστημική εξερεύνηση δεν είναι απλά ένα ακριβό χόμπυ για λίγους, για τους nerds και τα “τεχνοφρικιά”, όχι μόνο μαθαίνουμε περισσότερα για το Σύμπαν, αλλά στην ουσία μαθαίνουμε περισσότερα για εμάς, επειδή στην τελική εμείς είμαστε το Σύμπαν και το Σύμπαν είμαστε εμείς! Το φιλοσόφησα λίγο, αλλά θεωρώ οτι η επανδρωμένη διαστημική εξερεύνηση (χωρίς να θέλω να υποτιμήσω την ρομποτική εξερεύνηση), στην βαθύτερη ουσία της, αποτελεί ύψιστη πνευματική εμπειρία, ένας κοινωνός του ανθρώπου με το Σϋμπαν! “Απο μια άποψη θα ήθελα να μην είχε υπάρξει ούτε space shuttle, ούτε ISS και να είχε συνεχιστεί το Apollo Applications Program.” Θα συμφωνήσω απόλυτα επίσης! Πού θα ήμασταν τώρα αν μια και μόνο απόφαση στην ιστορία (συγκεκριμένα αυτή του Νίξον το 1971) ήταν διαφορετική! Πόσο τραγικό είναι, ένας και μόνο κοντόφθαλμος, απατεώνας πολιτικός χωρίς όραμα, να στερεί, να “κλέβει” από την ανθρωπότητα το όνειρο, το όραμα, στην τελική το πεπρωμένο της! Πώς μία απόφαση στην ιστορία, μπορεί να επηρρεάσει την ανθρωπότητα για δεκαετίες ολόκληρες! Μπορώ να καταλάβω αυτό που είχες γράψει την προηγούμενη… Συνέχεια »

Θανάσης Βέμπος

@Λεωνίδας: Οπως είπε κι ο Τσιολκόφσκι, η Γη είναι το λίκνο της ανθρωπότητας αλλά κανείς δεν μπορεί να μείνει στο λίκνο εφ όρου ζωής. Τώρα, η κάθε εποχή και η κάθε κοινωνία έχει την διαστημική εξερεύνηση που της αξίζει (το ίδιο πιστεύω για τους πολιτικούς, τους θεσμούς, και τη μοίρα γενικότερα). Έχω σοβαρή αλλεργία στη λέξη “αδικία”. Τέλος πάντων, αυτό είναι μια άλλη ιστορία. Πάντως είναι γεγονός ότι ο Νίξον μπορεί να “σφράγισε” το θάνατο του Apollo, αλλά τηρουμένων των περιστάσεων, δεν μπορούσε να κάνει και τίποτα καλύτερο (οι περικοπές είχαν ήδη αρχίσει επί Τζόνσον, το 1967). Άλλωστε είναι πολύ παρεξηγμένος και δαιμονοποιημένος πρόεδρος εν αντιθέσει με τον αγιοποιημένο JFK. Κι αυτό όμως είναι μια άλλη ιστορία. Συμφωνώ με το Σέηγκαν -τουλάχιστον έχουμε κάτι να θυμόμαστε και πολλά what if να στοχαζόμαστε.

Λεωνίδας

@ Θανάσης: Ναι, νομίζω και γω οτι ο Κέννεντυ είναι υπέρ του δέοντος υπερεκτιμημένος και αγιοποιημένος, (θα μου άρεσε πολύ ένα άρθρο σου-σκιαγράφηση για τη σχέση Κέννεντυ-διαστημικής εξερεύνησης) και οτι ο “διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες”, αλλά ο Νίξον στα δικά μου μάτια παραμένει ένας απατεώνας καιροσκόπος. Επίσης, παρόλο που οι περικοπές ξεκίνησαν το 1967, αυτό δεν “δικαιολογεί” τον Νίξον στο να μην επιδείξει κάποιο όραμα. Αυτό μου θυμίζει, για να έρθω λίγο στα δικά μας, χωρίς να θέλω να κομματοποιήσω την συζήτηση, την αιώνια “καραμέλα” των ντόπιων πολιτικάντιδων, οτι “δεν φταίμε εμείς, οι προηούμενοι φταίνε, εμείς απλά παραλάβαμε καμμένη γη”. Τί σόι πρόεδρος-πλανητάρχης είναι τότε αν δεν μπορεί να πάρει κάποιες σημαντικές αποφάσεις και να τις στηρίξει? Εδώ ο Ομπάμα (που δεν τον “πάω” επίσης), πριν ένα μήνα περίπου, όταν έστειλε την πρότασή του για τον προϋπολογισμό του 2013, ζητώντας χρήματα για το πρόγραμα COTS της NASA, βγήκε και είπε οτι αν το κογκρέσο του δώσει λιγότερα χρήματα απ αυτά που ζήτησε, θα τους το πετάξει στα μούτρα και θα ασκήσει βέτο. Αλλά πολύ πολιτικοποίησα τη συζήτηση και δεν θέλω. ‘Οπως πάρα πολύ σωστά λές, έχουμε τους πολτικούς, και τους θεσμούς που μας αξίζουν, και αυτό είναι εμφανές με απόλυτα… Συνέχεια »

Θανάσης Βέμπος

@Λεωνίδας.Υπάρχει πολύ υλικό για τη σχέση Κέννεντυ-διαστήματος,που μάλιστα έχει έρθει στο φωςαρκετά πρόσφατα αλλά ένα τέτοιο κείμενο θα ήταν ενδιαφέρον μόνο για μια μικρή μερίδα του αμερικανικού κοινού. Μην ξεχνάς ότι ο Νίξον, παρότι κομπλεξικός, ήταν εκείνος που κατάφερε να απεμπλακεί η Αμερική απο το Βιετνάμ, που έκανε την ιστορική προσέγγιση με την Κίνα, που συνήψε τις πρώτες συμφωνέις μείωσης των πυρηνικών (SALT) που κατάφερε να πείσει Αιγύπτιους και Ισραηλινούς να τα βρούνε κ.α. Αν δεν είχε ξεσκεπαστεί το Γουώτεργκεητ θα τον ανέφεραν σήμερα μετά βαΐων και κλάδων. Αλλά ακόμα και η ισχύς των πλανηταρχών έχει όρια -μην ξεχνάς ότι στα τέλη του 60, αρχές 70, οι Αμερικανοί είχαν μπουχτίσει απο το διάστημα και το ενδιαφέρον του κοινού έφθινε διαρκώς. Για μένα ο Ομπάμ(ι)α είναι μια αστεία καρρικατούρα, προϊόν της σύγχρονης αμερικανικής κοινωνίας και εξωτερικής πολιτικής. Χαρακτηριστικό ότι πήρε προκαταβολικά το Νόμπελ Ειρήνης!!!

Λεωνίδας

@Θανάσης: Χα,χα,χα! Αυτό για το Νόμπελ Ειρήνης δεν το ήξερα! Πήγα λοιπόν και έψαξα και βρήκα την αιτιολογία για την απονομή στο site των βραβείων Νόμπελ. Αν θες να γελάσεις, δες εδώ https://www.nobelprize.org/nobel_prizes/peace/laureates/2009/press.html
Τί να πω!

Απ’την άλλη, οι τωρινοί υποψήφιοι ρεμπουμπλικάνοι είναι ακόμα χειρότεροι! Ο “ευπρεπέστερος” χαρακτηρισμός που μπορώ να χρησιμοποιήσω είναι οτι εϊναι όλοι τους ένα μάτσο κλόουν βγαλμένοι απ’ το τσίρκο. Για να μην μιλήσουμε για τον προηγούμενο πρόεδρο, τον Μπους, ο οποίος μίλαγε καθημερινά με τον Θεό! Μπροστά τους, ο Ομπάμα φαίνεται μια χαρά! Όταν θέλω να γελάσω, βάζω στο ιντερνετ να δω αμερικάνικες εκπομπες πολιτικής σάτιρας και “παρηγορόυμαι”, όταν αρχίζω να σκέφτομαι οτι μόνο εμείς εδώ έχουμε άχρηστους, ανίκανους και βλάκες πολιτικούς! Η βλακεία όμως δυστυχώς, δεν γνωρίζει γεωγραφικά σύνορα!

Θα ήταν πολύ αστεία όλα αυτά, αν δεν ήταν τραγικά, λόγω του οτι οι αποφάσεις παίρνονται από ανθρώπους σαν κι αυτούς…

Θανάσης Βέμπος

@Λεωνίδας. Μόλις ανακάλυψα ένα πολύ ενδιαφέρον post που εξετάζει γενικά το τι ίσως θα γινόταν το πρόγραμμα Apollo αν ο Κέννεντι δεν είχε δολοφονηθεί και επανεκλεγεί το 1964.
https://launiusr.wordpress.com/2012/06/04/would-apollo-have-been-successful-had-kennedy-served-two-terms-as-president/

Λεωνίδας

Καλημέρα Θανάση, και σ’ευχαριστώ για το link. Είναι ένα μεγάλο ‘What If’. Είναι ενδιαφέρον και σημαντικό το γεγονός οτι ο Κέννεντυ εξέφραζε προβληματισμούς για τα “μεγάλα” κονδύλια που απορροφούσε η προσπάθεια για την πρώτη προσελήνωση. Όπως γράφει ένας αναγνώστης-σχολιαστής του link που μου έστειλες, ο Κέννεντυ άρχισε να γίνεται πολύ μεγαλύτερος υποστηρικτής του προγράμματος Apollo, μετά την επίσκεψή του στις εγκαταστάσεις της NASA, έχοντας εντυπωσιαστεί από αυτές. Ίσως πάλι, το οτι εξέφραζε αμφιβολίες για το οικονομικό του όλου εγχειρήματος, να μην ήταν ένδειξη οτι δεν ήθελε να πάει η Αμερική στη Σελήνη. Μπορεί να ήθελε πραγματικά, και να αναζητούσε τρόπους μέσω μιας συνεργασίας με τους Σοβιετικούς, να “απαλύνει” το οικονομικό βάρος. Το λέω αυτό, έχοντας το παράδειγμα του Τζωρτζ Μπους του πρεσβύτερου υπ’όψιν, ο οποίος το 1989 ανακοίνωσε επισήμως την πρόθεσή του για επιστροφή της Αμερικής στη Σελήνη και μετά στον ‘Αρη (με παρόμοιο τρόπο με αυτόν που είχε κάνει ο Κέννεντυ του 1961). Ο Μπους ήθελε, το Κογκρέσο όμως “εθαψε” την προσπάθεια του. Βέβαια ο ο Μπους δεν είχε την πολυτέλεια μιας δυνατής Σοβιετικής ‘Ενωσης να στραφεί, για να τον βοηθήσει οικονομικά. ‘Ισως αν την είχε, η Αμερική να είχε φτάσει στον Άρη. Αλλά αυτό είναι μια άλλη ιστορία…… Συνέχεια »

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Business Space

Relativity Space: Στον “πάγο” η εκτόξευση του πρώτου εκτυπωμένου πυραύλου

Αναβάλλεται προσωρινά η πρώτη εμφάνιση του μοναδικού πυραύλου που παράγεται με τρισδιάστατη εκτύπωση από την καλιφορνέζικη Relativity Space.

Business Space SpaceX

Απέτυχε η εκτόξευση ιαπωνικού πυραύλου που θα ανταγωνιζόταν την Space X

Με απόλυτη αποτυχία στέφθηκε η πρώτη προσπάθεια της Ιαπωνίας να στείλει στο διάστημα έναν νέο, μεσαίας ανύψωσης πύραυλο, αφού ο κινητήρας δεύτερου σταδίου δεν αναφλέχθηκε όπως είχε προγραμματιστεί.

Business Space

Roscosmos: Τον Σεπτέμβριο επιστρέφουν αποκλεισμένοι κοσμοναύτες

Η διαστημική υπηρεσία Roscosmos ανακοίνωσε ότι η επιστροφή ενός αστροναύτη και δύο κοσμοναυτών, οι οποίοι είναι αποκλεισμένοι στον Διεθνή Διαστημικό Σταθμό (ISS).

Internet featured Space

ESA: Θέλει να βάλει σε χειμερία νάρκη αστροναύτες και να τους στείλει στον Άρη

Επιστήμονες του ESA ερευνούν τρόπους ώστε να αδρανοποιήσουν τον ανθρώπινο οργανισμό, μειώνοντας τις ανάγκες σε τροφή και οξυγόνο.