Πειρατεία ή Αντί-Κοροϊδία;

«Η Πειρατεία σκοτώνει την Μουσική». Σεβαστό αλλά και συζητήσιμο. Η Έφη Θώδη είναι μουσική; ο Κάτμαν κι ο Βας Βας; Και για να μη με πείτε υπερβολικό είναι μήπως μουσική η Έφη Σαρρή ή η Lady Άντζελα; Ε λοιπόν, εάν είναι, τότε καλά ξηγιέται η πειρατεία. Για ποιο λόγο ο εκάστοτε μπαμπάς να είναι υποχρεωμένος να πληρώσει για να αποκτήσει το βλαστάρι του το CD των «Ζουζουνιών»; Ένα CD αποκλειστικά και μόνο για χαβαλέ που το πιθανότερο είναι να μην ακούγεται καν σε λίγες ημέρες από τις γραντζουνιές;

Αν αυτή η πειρατεία ψάχνει για μαχαίρι ή άλλο όπλο ας με πάρει ένα τηλέφωνο…

Δεν ξέρω αν αυτό με κάνει Jack Sparrow ή ένα κοινότυπο sea rat, αλλά ναι, δεν έχω καθόλου ηθικούς φραγμούς όταν πρόκειται για τέτοιες περιπτώσεις. Μεταξύ μας, το μουσικό CD είναι κλινικά νεκρό. Το Internet, ενηλικιωμένο πια, άρχισε να σκάβει το μνήμα και προϊόντα όπως το iPod αναμένεται να βάλουν την ταφόπλακα. Αυτό υπαγορεύει άλλωστε και ο νόμος της εξέλιξης… Το Internet έχει επηρεάσει τις ζωές μας πολύ περισσότερο από ότι αντιλαμβανόμαστε. Τα χρόνια που έρχονται φέρνουν εξελίξεις που θα αλλάξουν λίγο ή πολύ τον τρόπο ζωής μας άλλοτε προς το καλύτερο κι άλλοτε προς το χειρότερο.

Με τα παιχνίδια όμως τι γίνεται; Με τις ταινίες; Μήπως το Internet φέρνει κηδειόχαρτα και στα απανταχού video clubs, που μετά το boost που έφερε το hype του DVD αρχίζουν πλέον να ανησυχούν κι αυτά για το μέλλον; Αν και στην Ελλάδα δεν μπορούμε ακόμα να το συνειδητοποιήσουμε πλήρως, φαίνεται ότι οδεύουμε ολοταχώς προς τα εκεί. Βρισκόμαστε σε φάση μετάβασης του home entertainment, όπου οι rent out και sell through διαδικασίες μεταφέρονται από τα παραδοσιακά σημεία, σε ανεξερεύνητες online περιοχές. Με την πειρατεία να είναι κι εδώ ένα συμπληρωματικό αγκάθι στα κέρδη των εταιρειών παραγωγής ταινιών αλλά και videogames.

Κάθε νόμισμα όμως έχει δύο όψεις. Με ποιο δικαίωμα οι majors του Χόλυγουντ με θεωρούν κορόιδο και μου πασάρουν οποιαδήποτε μπαρούφα σαν «έργο της τέχνης και της διανόησης» (για να χρησιμοποιήσω την αφελή και μάλλον γελοία μετάφραση των Ελλήνων κινηματογραφικών διανομέων); Με τις τιμές των εισιτηρίων να έχουν φτάσει στα €8, sorry αλλά θα κατεβάσω την (όποια) ταινία άμεσα στο PCάκι μου. Κι αυτό ισχύει εξίσου για «καλλιτεχνικές» ταινίες που εκθειάζονται από τους κριτικούς. Είναι κάποιες φορές που ο καταναλωτής καταφέρνει να αντιδράσει.

Κάτι αντίστοιχο γίνεται φυσικά και στην αγορά των videogames. Ίσως όχι τόσο πολύ γιατί οι συνεχείς τεχνικές αναβαθμίσεις προσφέρουν πολύ αξιόλογα προϊόντα που αξίζει κάποιος να πληρώσει κάτι τις παραπάνω για να τα αποκτήσει. Αλλά και πάλι πείτε μου τον λόγο που θα πρέπει να δώσω 60 ευρουλάκια για να αποκτήσω την πατάτα που λέγεται “Legendary”. Έχω δίκιο; Το ξέρω… Και μην ακούσω μπούρδες για κόπους προγραμματιστών που δικαιολογούν την τιμή, γιατί είναι κοινό μυστικό ότι το 40% (και λίγο λέω) του budget ενός τίτλου καλύπτει ανάγκες marketing και επικοινωνίας.

Επειδή όμως ζούμε σε έναν κόσμο που πλέον τα πάντα είναι marketing, εάν ένα παιχνίδι βγει στην αγορά χωρίς επικοινωνιακή υποστήριξη, όσο καλοφτιαγμένο κι αν είναι, τότε δεν έχει τύχη. Πάρτε για παράδειγμα το “Kameo: Elements of Power”, ένα πολύχρωμο 3rd person action adventure, που η εξαιρετική του σχεδίαση και πρωτοτυπία ήταν αντιστρόφως ανάλογη με το marketing budget του, καταδικάζοντας το σε μια άνευρη καριέρα στα ράφια των καταστημάτων.

Για να κάνουμε το ρεζουμέ: ένα παιχνίδι (καλό ή κακό ποσώς ενδιαφέρει) με ευρεία επικοινωνιακή κάλυψη έχει σχεδόν σίγουρη επιτυχία. Παράλληλα όμως έχει και μεγάλο κόστος κάτι που στο τέλος της ημέρας επιβαρύνει τον τελικό αγοραστή. Sorry, αλλά €70 για ένα παιχνίδι θεωρώ ότι είναι too much. Και με τους πειρασμούς (λέγε με torrent) να παραφυλάνε ολόγυρα η απόδοση που δίνεται για την αγορά του έχει φτάσει τουλάχιστον στο 12,00.

Θα μπορούσα να δώσω τόπο στην οργή και να μην αναφερθώ στις κερδοσκοπικές πιτσικουλιές των ντόπιων αντιπροσώπων αλλά δε θα το κάνω. Το “Tomb Raider: Underworld” για PC πωλείται €35 σε βρετανικό ηλεκτρονικό κατάστημα (με free shipping για να μην παρεξηγηθώ) ενώ εδώ το βρίσκουμε €10 ακριβότερα… πώς να μη σε γαργαλήσει το χέρι σου μετά;

Κατανοώ απόλυτα τον κόπο των ανθρώπων (και είναι πολλοί, περισσότεροι από όσους νομίζετε) που εργάζονται για την υλοποίηση ενός προϊόντος τόσο απαιτητικού όσο ένα game. Αρνούμαι όμως να καταλάβω και να συμπαθήσω τους PR specialists και τους Marketers που σώνει και καλά θέλουν να μας περάσουν για “super wow” ένα (οποιοδήποτε) παιχνίδι που, ακόμα κι αν δεν είναι της πλάκας, στην καλύτερη περίπτωση δεν αξίζει τα λεφτά του. Αρνούμαι να κατανοήσω την λογική του game/brand, όπου η τιμή δε δικαιολογεί ούτε καν τις εργατοώρες που ξοδεύτηκαν για την κατασκευή του. Απλά, στηρίζεται στο μεγάλο brand awareness και στην απήχηση του και βαράει στο ψαχνό…

Αν πάντως κάποιος δε βιάζεται, μπορεί να περιμένει μέχρις ότου η ίδια η αγορά ρίξει την αξία του προϊόντος. Κάτι που βέβαια δεν είναι δυνατό στις περισσότερες περιπτώσεις όπως για παράδειγμα στο Football Manager ή στο PES. Αλλά και πάλι, ποιος ο λόγος να πληρώσεις χρυσό ένα παιχνίδι που δεν έχει παρά βελτιώσεις (λίγες ή πολλές δεν έχει σημασία) από τον προκάτοχο του; Συγνώμη αλλά δε με πείθετε…

Συντάκτης: Γιάννης Χατζημανώλης
Game 2.0

Ο Αλέξανδρος Παππάς είναι ο πιο παλιός συνεργάτης του Techblog και επωμίζεται την επικοινωνία του site με τις εταιρείες καταγράφοντας όλα τα νέα τεχνολογίας από την ελληνική αλλά και την διεθνή ειδησεογραφία. Ο Αλέξανδρος έχει σπουδάσει στην Αγγλία και σήμερα διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα βιβλιοπωλεία στην Χαλκιδική.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest

3 Σχόλια
παλαιότερο
νεώτερο
Inline Feedbacks
View all comments
telas

Πολύ καλό άρθρο.

Παύλος

Συμφωνω απολυτα με το αρθρο σου. εισαι σωστος και ευστοχος σε αυτα που λες..
Απορω ομως, πως ο Κωστας σε αφησε να δημοσιευσεις αυτο το αρθρο,
οποτε αναφερεται κατι σχετικο,
το κοβει για ευνοητους λογους..

Κώστας Βλαχάκης

Παύλο στους Όρους Χρήσης https://www.techblog.gr/disclaimer/ αναφέρεται:
Απαγορεύεται αυστηρά, “Οποιοδήποτε μήνυμα σχετικά με παράνομο λογισμικό ή μεθόδους εξουδετέρωσης της προστασίας λογισμικού (Crack, Serial, Key Generator) καθώς και συνδέσμους (links) για ιστοσελίδες με τέτοιο περιεχόμενο.”

Εδώ ο Χατζημανώλης δεν γράφει κάτι τέτοιο. Δεν προτρέπει κανέναν να προμηθευτεί πειρατικό λογισμικό, ούτε κάνει αναφορά σε πηγές με πειρατικό λογισμικό. Μέσα από το άρθρο του αποτρέπει όλους εμάς να αγοράζουμε λογισμικό και games που δεν αξίζουν, όχι να τα αντιγράφουμε.

Το άρθρο αυτό δημοσιεύτηκε για να ξεκινήσει μια συζήτηση γύρω από το καυτό θέμα της πειρατείας.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Games game20 Nintendo

Nintendo, Ετοιμάζει νέα κονσόλα

Με το Wii U να εξελίσσεται σε αποτυχία, η Nintendo είναι υποχρεωμένη περισσότερο από ποτέ να κοιτάει το μέλλον. Και αυτό ακριβώς κάνει. Όπως γνωστοποίησε ο πρόεδρος της εταιρείας Satoru Iwata, η Nintendo ετοιμάζει την επόμενη κονσόλα της και μάλιστα ήδη έχει μια καθαρή ιδέα για την κατεύθυνση που θα ακολουθήσει.

Games game20 PlayStation 4 PS4

Microsoft, Η Sony έχει κάνει καλή δουλειά με το PlayStation 4

Σύμφωνα με τον Phil Spencer της Microsoft Studios η Sony όρισε το PlayStation 4 από την αρχή, είχε σαφή εστίαση σε ένα συγκεκριμένο κοινό και παρέμεινε προσηλωμένη στο όραμά της. Ο Spencer επαινεί επίσης τη στρατηγική της Sony να επενδύει σε φρέσκα και καινοτόμα παιχνίδια όπως τα Heavy Rain και Beyond, αλλά και τις σειρές […]

Games game20 games PlayStation 4

PlayStation 4, Τιμές για τα ευρωπαϊκά πρώτα games

Ήρθε η ώρα για το λανσάρισμα του PlayStation 4 (PS4) και στην Ευρώπη. Η Sony ανακοίνωσε τα ευρωπαϊκά launch games του PS4 και τις τιμές τους, που μας αφορούν άμεσα αφού θα ισχύουν και στην Ελλάδα. Τα “καλά” games κοστίζουν 60 με 70 ευρώ. Δείτε αναλυτικά τη λίστα με τα παιχνίδια και τις τιμές του […]

Games game20 games newsletter

PlayStation 4, Unboxing και teardown video

Θέλετε να δείτε πώς είναι από μέσα η πιο δυνατή κονσόλα του κόσμου; Φυσικά και θέλετε. Απολαύστε παρακάτω τo άκρως εντυπωσιακό unboxing και το teardown του PlayStation 4 (PS4) από τον Yasuhiro Ootori, engineering director της Sony από τα γραφεία της Sony στο Τόκιο! Τo PS4 έρχεται στην Ελλάδα στις 13 Δεκεμβρίου με τιμή από […]