Η Black Friday στον κόσμο είναι μια μέρα εκπτώσεων. Στην Ελλάδα, όμως, έχει εξελιχθεί σε μια… μαύρη κωμωδία καταναλωτισμού, όπου η πραγματική προσφορά είναι τόσο σπάνια όσο και η πρωινή θέση πάρκινγκ στη Γλυφάδα.
Γιατί το λέμε αυτό; Γιατί κάθε χρόνο επαναλαμβάνεται το ίδιο έργο: τεράστιες ταμπέλες “-60%”, “-70%”, “ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΚΟΜΜΑΤΙΑ!”, ενώ στην πραγματικότητα τα προϊόντα είναι είτε ίδιες τιμές με πριν, είτε ακόμη χειρότερα, ήταν… ακριβότερα την προηγούμενη εβδομάδα για να “φαίνονται” τώρα φθηνά.
Αυξημένες «εκπτώσεις» σε τιμές που… δεν μειώθηκαν ποτέ
Πριν φτάσουμε στην εβδομάδα των «μεγάλων προσφορών», βλέπουμε συστηματικά μικρές αυξήσεις στις τιμές. Μετά έρχεται η Black Friday και—τι σύμπτωση—η «έκπτωση» επαναφέρει το προϊόν στην κανονική του τιμή.
Στις ΗΠΑ η Black Friday έχει πραγματικά deals. Στην Ελλάδα, έχει Photoshop στις τιμές.
Το trick του “έως -70%”
Αυτό το “έως” είναι η μεγαλύτερη κοροϊδία:
Το “-70%” αφορά 3 ξεχασμένα προϊόντα που δεν αγόρασε ούτε ο προμηθευτής.
Τα προϊόντα που θέλει πραγματικά ο κόσμος έχουν “έκπτωση”… -10%, άντε -15%.
Ο τεχνολογικός τομέας, ειδικά κινητά και laptops, έχει συχνά καλύτερες τιμές τον… Ιούλιο.
Άρα τι γιορτάζουμε ακριβώς; Την τέχνη του marketing.
Black Friday: Η εβδομάδα της παραπλάνησης
Πλέον δεν μιλάμε καν για «Friday». Έχουμε: Pre-Black Friday, Black Week, Cyber Weekend, Post-Black Friday.
Με λίγα λόγια, ένας μήνας εκπτώσεων που δεν είναι πραγματικά εκπτώσεις.
Το πρόβλημα δεν είναι οι προσφορές — είναι η κουλτούρα
Η ελληνική αγορά δεν έχει μάθει τι σημαίνει: διαφάνεια, σταθερή πολιτική τιμών, πραγματικές seasonal προσφορές.
Οι περισσότεροι retailers απλώς πίνουν νερό στο όνομα του hype. Όσο υπάρχει κόσμος που αγοράζει επειδή «έτσι κάνουν όλοι», η Black Friday στην Ελλάδα θα παραμένει μια «γκρι Παρασκευή» γεμάτη φούσκες και ψεύτικα ποσοστά.
Το μάθημα που δεν μαθαίνουμε ποτέ
Κάθε χρόνο ο κόσμος γκρινιάζει, σχολιάζει, ανεβάζει screenshots στα social και λέει «μας δουλεύουν». Και την επόμενη χρονιά; Τα ίδια.
Η αλήθεια είναι μία:
Στην Ελλάδα, Black Friday σημαίνει αγοράζω κάτι που δεν χρειάζομαι, σε τιμή που δεν είναι πραγματικά προσφορά, επειδή μου είπαν ότι είναι ευκαιρία.
Η λύση είναι απλή: ενημέρωση
Η μόνη «άμυνα» του καταναλωτή:
Τσεκάρει ιστορικό τιμών (π.χ. Skroutz Price History).
Δεν ψαρώνει από huge ποσοστά.
Περιμένει πραγματικές προσφορές σε άλλες περιόδους.
Συγκρίνει τιμές μεταξύ πολλών καταστημάτων.
Αν το κάναμε όλοι αυτό, η Black Friday θα είχε δύο επιλογές ή να γίνει πραγματική, ή να εξαφανιστεί.
ΣΥΖΗΤΗΣΗ
Προσθήκη σχόλιου