Σάββατο
19/05/2018

Η Εσθονία γίνεται η πρώτη χώρα παγκοσμίως που προσφέρει τα μέσα μαζικής μεταφοράς δωρεάν

estonia free public transport

Το Ταλίν, η πρωτεύουσα της Εσθονίας, αποκαλείται Ευρωπαϊκή πρωτεύουσα της καινοτομίας μιας και οι εφαρμογές της τεχνολογίας βρίσκουν πρόσφορο έδαφος στη συγκεκριμένη πόλη. Έτσι, μετά τα πέντε χρόνια στα οποία όλα τα μέσα μαζικής μεταφοράς του Ταλίν προσφέρονται δωρεάν, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να πράξει το ίδιο για όλη τη χώρα, κάτι που γίνεται πρώτη φορά παγκοσμίως.

Πιο συγκεκριμένα, η κυβέρνηση ετοιμάζεται να μετατρέψει την Εσθονία στην πρώτη χώρα στον κόσμο, όπου όλοι οι πολίτες θα μπορούν να μετακινούνται με τα μέσα μαζικής μεταφοράς δωρεάν, σε οποιαδήποτε πόλη της Εσθονίας και αν κατοικούν. Ο επικεφαλής του Tallinn European Union Office, Allan Alaküla προέβει σε δηλώσεις σχετικά με την τόσο σημαντική πρωτοβουλία για μια χώρα που δείχνει έμπρακτα την υποστήριξή της στους κατοίκους της.

Πριν από πέντε χρόνια, είχε πραγματοποιηθεί δημοψήφισμα στο Ταλίν για το αν οι πολίτες θα ήθελαν τα μέσα μαζικής μεταφοράς να γίνουν δωρεάν. Αυτό έγινε γιατί η τοπική ηγεσία σε συνεργασία με την κυβέρνηση ήθελε την άποψη των πολιτών μιας και εκείνοι είναι με τη δύναμη της ψήφου τους θα έδειχναν τη στήριξή τους σε μια πρωτοβουλία η οποία θα τους επηρέαζε άμεσα και θα ήταν για το κοινό καλό.

Αυτό που είναι σημαντικό για το Δήμο του Ταλίν είναι πως όχι μόνο κάλυψαν το κόστος για να έχουν όλοι οι πολίτες δωρεάν μετακινήσεις με τα μέσα, αλλά έχουν αυξηθεί τα κέρδη της τοπικής κοινωνίας από τη στιγμή που έγιναν τα ΜΜΜ δωρεάν, αφού όλο και περισσότεροι κάτοικοι της χώρας κινητοποιήθηκαν για να “εγγραφούν” σαν κάτοικοι του Ταλίν για να μπορούν να χρησιμοποιήσουν τις δωρεάν μετακινήσεις στην πόλη.

Τα κέρδη είναι πολλαπλά και για τους πολίτες αφού ωφελούνται κυρίως όσοι έχουν χαμηλά με μεσαία εισοδήματα χωρίς αυτό να αποτρέπει όσους έχουν υψηλότερα εισοδήματα από το να μετακινηθούν με τα δωρεάν μέσα. Όλο και περισσότερος κόσμος τα χρησιμοποιεί για να διασκεδάσει σε εστιατόρια, bar και κινηματογράφους, καταναλώνοντας τοπικά προϊόντα και υπηρεσίες ενώ ταυτόχρονα εξοικονομούν χρήματα αφήνοντας το αυτοκίνητό τους σπίτι τους.

Επίσης αναφέρθηκε το γεγονός πως όταν τα μέσα μαζικής μεταφοράς δεν ήταν δωρεάν, το Ταλίν ήταν γεμάτο αυτοκίνητα και κάτι έπρεπε να γίνει για αυτό. Η βελτίωση ήρθε όχι μόνο με τα δωρεάν ΜΜΜ αλλά και αυξάνοντας τις τιμές στους χώρους στάθμευσης. Όσοι δεν είναι πολίτες του Ταλίν και αφήνουν τα οχήματά τους σε χώρους στάθμευσης και μετακινηθούν με τα μέσα μαζικής μεταφοράς, δε θα πληρώσουν ούτε για τη μετακίνησή τους αλλά ούτε και για τη στάθμευση του οχήματός τους. Ήταν ένα μέτρο για το οποίο οι πολίτες δε διαμαρτυρήθηκαν μιας και τους προσεφέρθησαν σωστές εναλακτικές λύσεις.

Όσον αφορά την παροχή δωρεάν μετακίνησης στο υπόλοιπο της Εσθονίας, αυτό έγινε γιατί όλο και περισσότεροι κάτοικοι άρχισαν να ζητάνε να εφαρμοστεί το μέτρο αυτό. Η επιθυμία της κυβέρνησης είναι να προσφέρει δωρεάν μετακίνηση και μεταξύ των πόλεων τις χώρας, ακόμα και σε πιο αγροτικές περιοχές, έτσι ώστε κάθε κάτοικος να επωφεληθεί του μέτρου αυτού.

Ο επικεφαλής του Tallinn European Union Office στη συνέχεια αναφέρει πως είναι κατανοητό ένα τέτοιο μέτρο ότι δεν είναι και το ευκολότερο να εφαρμοστεί σε όλες τις χώρες. Υπάρχουν πόλεις της Πολωνίας, Γερμανίας και Γαλλίας που προσφέρουν δωρεάν μετακίνηση με τα μέσα μαζικής μεταφοράς και άλλες να εξετάζουν την πιθανότητα εφαρμογής μιας τέτοιας κίνησης. Επιπλέον, θα μπορούσε να εφαρμοστεί και η μερικώς δωρεάν μετακίνηση για συγκεκριμένες περιόδους όπως τα Σαββατοκύριακα αλλά και χαμηλότερα κόμιστρα εισιτηρίων σε ώρες μη αιχμής για συνταξιούχους και μαθητές. Οι δήμοι και οι τοπικοί “άρχοντες” θα πρέπει να δείξουν μια πιο γενναία στάση και να χρησιμοποιήσουν την πόλη τους για να διαπιστώσουν ποιό σύστημα είναι πιο ρεαλιστικό για να επωφεληθεί ολόκληρη η κοινωνία.

Τέλος, αναφέρθηκε πως το Παρίσι ετοιμάζεται για να προσφέρει δωρεάν μετακίνηση στα μέσα μαζικής μεταφοράς έτσι ώστε να μειωθεί η μόλυνση από τις εκπομπές καυσαερίων των οχημάτων της πόλης. Μόλις ολοκληρωθεί αυτή η αλλαγή στο Παρίσι, είναι σίγουρο πως ακόμα περισσότερες πόλεις θα το ζητήσουν προς όφελος όλων.

estonia free public transport2

Πηγή

Συντάκτης: .

16 Σχόλια

  1. Ο/Η Efkairiakos λέει:

    Μας πρόλαβαν για ένα 24ωρο γμτ…
    Κρίμα

  2. Ο/Η I am λέει:

    Σωστό μεν
    Θα το πληρώνουν στους φόρους δε
    Και αυτό το μετρό δεν μπορεί να λειτουργήσει στην Ελλάδα από ότι καταλαβαίνετε γιατί ‘κανείς’ δεν πληρώνει φόρους και γιατί αν είναι δωρεάν θα μπαίνει ο κάθε αλαχ ακμπαρ πιο εύκολα χωρίς να έχω κάτι μαζί τους…επίσης δεν νομίζω να υπάρχει το διαθέσιμο δυναμικό και κεφαλαιουχικο υλικό για να υποστηρίξει αύξηση του κόσμου

  3. Ο/Η vaskor λέει:

    Πολλά συγχαρητήρια στους κατοίκους και την κυβέρνηση της Εσθονίας. Παράδειγμα προς μίμηση.

  4. Ο/Η NtinosMD λέει:

    Meanwhile in Greece, Athens… αυξανεται το εισιτηριο για αεροδρομιο με λεοφωρειο απο 5 στα 6,70

  5. Ο/Η giorgosgek λέει:

    Μη τα ισοπεδωνουμε ολα , οι ανθρωποι απλα βλεπουν μπροστα και ειναι πολυ εξυπνο, γιατι και να παει κατευθειαν στους φορους γλιτωνουν και το κλεψιμο, ουτως η αλλως μπαινει οποιος να’ναι μεσα και συνεχιζουμε να βλεπουμε ασκοπες αυξησεις στα εισιτηρια, μη κοροιδευομαστε, εδω δινουμε σε αλλα κι αλλα, τοσους φορους τσαμπα πληρωνουμε , ολα αυτα επρεπε να ειναι δωρεαν για ολους , ακομα και για τους “αλλαχ ακμπαρ” που ναι δεν εχουμε κανενα προβλημα, απλα κοιταμε να την πεταξουμε οποτε εχουμε την ευκαιρια, ετσι θα παμε μπροστα, μπραβο μας.

  6. Ο/Η I am λέει:

    @giorgos
    Το να πληρώνει σε φόρους μεγάλο ποσό ένας κάτοικος της Καβάλας το μετρό της Αθήνας με τα 400 εκατομμύρια ζημία δεν είναι ότι πιο δίκαιο. Φαίνεται σαν μια πράξη αλληλεγγύης αλλά δεν είναι δίκαιη όταν ο κάτοικος της Καβάλας δεν έχει να πληρώσει κάτι τέτοιο.
    Δεν μιλάω εκ του ασφαλούς χρησιμοποιώ κάθε μέρα λεωφορείο μετρό και ηλεκτρικό και νομίζω πως ξέρω τι λέω και με οικονομικούς όρους
    Και εμένα θα μ άρεσε να μην πληρώνω την μηνιαία συνδρομή δεν θα μ άρεσε όμως να μου την πληρώνει και κάποιος που δεν χρησιμοποιεί τα μέσα, είναι άδικο.
    Έτσι τι αλλιώς οι πόρτες κλείνουν σιγά σιγά και μόνο με εισιτήριο περνάς. Το μόνο που απομένει είναι το λεωφορείο όπου θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε ένα σύστημα όπως αυτό στο Λονδίνο που μπαίνεις μόνο από μπροστά και σε βλέπει ο οδηγός να χτυπάς εισιτήριο.
    Με συγχωρείτε για το εκτενές κείμενο αλλά λυπάμαι όταν κάποιος θεωρείται κακός από ανθρώπους που μάλλον δεν γνωρίζουν και τόσο καλά τα ελληνικά δεδομένα στην συγκεκριμένη περίπτωση επειδή είναι ρεαλιστής.

  7. Ο/Η I am λέει:

    Τέλος μπαίνει στους φόρους και δεν κλέβει κανείς .
    Ναι το βλέπουμε καθημερινά πώς όλοι πληρώνουν τους φόρους τους και δεν φοροδιαφευγουν με την πρώτη ευκαιρία σε αυτήν την χώρα

  8. Ο/Η Pitsi λέει:

    Πολλα συγχαρητήρια στην καλύτερη κυβέρνηση της χιλιετίας

  9. Ο/Η Αλεξης λέει:

    Και πού κολλάει αυτή η είδηση στο techblog;

  10. Ο/Η Agnostos13 λέει:

    @I am:
    Το να μην πληρώνει ο κάτοικος της Καβάλας τους φόρους για τις παροχές του Αθηναίου έχει μια λογική και θα μπορούσε να αποφευχθεί με την ενσωμάτωση του κόστους στα δημοτικά τέλη αντί για τους κρατικούς φόρους. Βέβαια από την άλλη όταν ο κάτοικος της Καβάλας θα ερχόταν στην Αθήνα γιατί να έχει δωράν την παροχή που πληρώνει ο Αθηναίος;
    Όσο για την είσοδο των επιβατών από μπροστά και την έξοδο από πίσω στα λεωφορεία του Λονδίνου λειτουργεί γιατί προτίστως οι επιβάτες είναι σύμφωνοι με τη φιλοσοφία. Έτσι αν μπει κάποιος από πίσω οι ίδιοι οι επιβάτες του κάνουν παρατήρηση πριν προλάβει να ασχοληθεί ο οδηγός. Αντίθετα στην Ελλάδα ο εκάστοτε τζαμπατζής βαφτίζεται από τους υπόλοιπους επιβάτες «φτωχός συμπολίτης» που δεν μπορεί να πληρώσει το «πανάκριβο» εισητήριο και το «κακό κράτος» προσπαθεί άδικα να τον τιμωρήσει. Έτσι το σύνηθες είναι οι επιβάτες να τα βάζουν με τους «βολεμένους» υπαλλήλους του ΟΑΣΑ που κάνουν τον έλεγχο και δεν καταλαβαίνουν την ανάγκη του συνανθρώπου τους…

  11. Ο/Η I am λέει:

    @agnostos13
    Ευχαριστώ για την πολιτισμένη απάντηση.
    Αν δεν μπορούμε να γίνουμε πιο πολιτισμένοι σαν λαός και να δεχθούμε λογικές Λονδίνου σίγουρα δεν μας αξίζει “δωρεάν” μετακίνηση.
    Πέρα από ότι όλα ιδιωτικοποιουνται

  12. Ο/Η Giotis λέει:

    Χώρα 1,3 εκ.
    Ταλίν πρωτεύουσα 400 χιλιάδες.
    Ελλάδα 10.5 εκατομμύρια.
    Αθήνα πρωτεύουσα σχεδόν
    5 εκατομμύρια.
    Μπορεί να μου εξηγήσει κάποιος και το άρθρο, αλλά πολύ περισσότερο τα σχόλια;?

  13. Ο/Η Ioannis λέει:

    Χρόνια τώρα στη Γερμανία επιβιβαζονται από την μπροστινή πόρτα και από την πίσω μόνο αποβιβαση επιβατών γίνεται. Έτσι ο οδηγός ελέγχει έναν έναν τους επιβάτες αν έχουν εισιτήριο η όχι. Οπότε αν δεν έχεις μένεις εκτός. Κάτι ανάλογο πρέπει να εφαρμοστεί και στην Ελλάδα

  14. Ο/Η Νίκος λέει:

    Κάτοικος Πάτρας.
    Και εδώ στα λεωφορεία μπαίνουμε ΜΟΝΟ απο την προστινη πορτα.
    ΜΟΝΟ.
    Τα λεωφορεία είναι ιδιωτικά και δεν ανηκουν στο Δημόσιο.
    Γι αυτο το λογο οι οδηγοί ενδιαφέρονται να χτυπήσουν όλοι το εισιτήριο τους.
    Και έχουμε και ελεγκτες.
    Ρωτηστε φιλους σας φοιτητες και θα καταλάβετε.
    Μην λετε μονο για το εξωτερικό.
    Και στην Ελλαδα γίνεται.

  15. Ο/Η χρηστος λέει:

    Αν πχ κανουμε δωρεαν το Μετρο της Αθηνας και το πληρωνουμε ολοι μεσω φορων, γιατι να το πληρωνουν και οι εκτος Αττικης; Βεβαια τα προβλημα που ανακυπτουν ειναι πολλα, διοτι η κρατικη επιχορηγηση σε δημοσιες επιχειρησεις, η ιδια η πραγματικοτητα εχει δειξει οτι οδηγει σε σπαταλη, πελατειακη λογικη κτλ. Μια επιχειρηση θα πρεπει να μαθει να δουλευει με τα κερδη της.

  16. Ο/Η bama λέει:

    Οι έλληνες ευχαρίστως πληρώνουν με τους φόρους τους τις επιδοτήσεις στους “επενδυτές” των αιολικών για παράδειγμα, αλλά έχουν πρόβλημα όταν πρόκειται να επιδοτηθεί κάποιος δίπλα τους.
    Τώρα για την Εσθονία, φαίνεται μέτρο προς τη σωστή κατεύθυνση. Αλλά πριν χαρούμε πρέπει να έχουμε περισσότερα στοιχεία γιατί υπουργός αυτής της χώρας ήταν αυτή που έλεγε να κάνουμε ευθανασία στους φτωχούς.

Η γνώμη σας

Παρακαλούμε σχολιάστε με ελληνικούς πεζούς χαρακτήρες, όχι greeklish.

Πατώντας "Αποστολή" αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης.