Πρόστιμο 40.000 ευρώ σε Κωτσόβολο και Εθνική Τράπεζα για παραβίαση δικαιώματος πρόσβασης καταναλωτή

Kotsovolos logo

Πρόστιμο 40.000 ευρώ επέβαλε η Αρχή Προστασίας Δεδομένων Προσωπικού Χαρακτήρα σε δύο υπεύθυνους επεξεργασίας για μη ικανοποίηση του δικαιώματος πρόσβασης καταναλωτή σε αλληλογραφία μεταξύ τους.

Σύμφωνα με το ιστορικό της υπόθεσης, ο καταγγέλλων έπειτα από επιστροφή προϊόντος ζήτησε από το κατάστημα (Dixons South East Europe ΑΕΒΕ-ΚΩΤΣΟΒΟΛΟΣ) μέσω facebook-messenger να του κοινοποιηθεί το αίτημα αποχρέωσης των δόσεων της πιστωτικής του κάρτας, που είχε σταλεί ηλεκτρονικά προς την τράπεζα (Εθνική Τράπεζα).

Ο υπεύθυνος επεξεργασίας αρνήθηκε να το ικανοποιήσει και στη συνέχεια ο καταγγέλλων άσκησε το ίδιο δικαίωμα προς την τράπεζα, η οποία δεν του έδωσε καμία απάντηση.

Ως προς την πρώτη εταιρεία, η Αρχή σημειώνει, μεταξύ άλλων, ότι ενώ κατά δήλωσή της και στην πράξη χρησιμοποιούσε την εφαρμογή κοινωνικής δικτύωσης Facebook για την διαχείριση αιτημάτων σχετικά με τα δικαιώματα των υποκειμένων των δεδομένων, περιλαμβανομένου του δικαιώματος πρόσβασης, εν τούτοις δεν την είχε περιλάβει στην οικεία Πολιτική ή Διαδικασία και επομένως η τελευταία υπήρξε ελλιπής και μη ανταποκρινόμενη στη πραγματικότητα.

Ως εκ τούτου τα υποστηριζόμενα από την ίδια στο μετ’ ακρόαση υπόμνημά της σύμφωνα με τα οποία οι υπάλληλοί της ενώ είχαν λάβει γνώση της Πολιτικής, εν τέλει δεν εξέλαβαν το εν λόγω αίτημα ως αίτημα πρόσβασης επειδή δεν ήταν εξοικειωμένοι, δεν μπορεί να γίνει δεκτό.

Οι υπάλληλοι της Εταιρίας, οι οποίοι σημειωτέον υπάγονται και αποτελούν μέρος του υπευθύνου επεξεργασίας, δεν ανταποκρίθηκαν στο αίτημα πρόσβασης μέσω της εφαρμογής κοινωνικής δικτύωσης Facebook γιατί ουδέποτε είχαν ενημερωθεί για μια τέτοια δυνατότητα καθώς η σχετική «Οδηγία» της Εταιρίας δεν περιελάμβανε τέτοια περίπτωση, ούτε είχαν εκπαιδευθεί να αναγνωρίζουν και να διακρίνουν τα αιτήματα των υποκειμένων σε σχέση με τα εκ του ΓΚΠΔ και της κείμενης νομοθεσίας, δικαιώματά τους για την περίπτωση αυτή.

Ως προς την τράπεζα, η Αρχή σημειώνει ότι δεν παρείχε καμία απάντηση στον καταγγέλλοντα προς ικανοποίηση ή μη του δικαιώματός του.

Η Τράπεζα ισχυρίστηκε ότι η γραπτή αίτηση του καταγγέλλοντος διά του καταστήματος [περιοχής] Χ δεν συνιστά άσκηση του δικαιώματος πρόσβασης, καθώς από το περιεχόμενό του προκύπτει ότι αφορούσε τον τρόπο επιστροφής χρημάτων από τρίτη εταιρία εμπορίας καταναλωτικών αγαθών για συναλλαγή η οποία διενεργήθηκε μεν με χρέωση κάρτας έκδοσης της Εθνικής Τράπεζας όμως εκκαθαρίστηκε από άλλη τράπεζα.

Από το περιεχόμενο της εν λόγω αίτησης προκύπτει ότι ο καταγγέλλων αιτήθηκε «να ενημερωθεί για το αν υπάρχει αίτημα από την εταιρία Κωτσόβολος/Dixons που να αφορά την ωρίμανση των δόσεων και αποδέσμευση του ποσού από την πιστωτική μου κάρτα για προϊόν που έχει επιστραφεί στην εταιρία. Η εταιρία ισχυρίζεται ότι το αίτημα έχει υποβληθεί στην Εθνική Τράπεζα 22/6 και ότι έχει λάβει επιβεβαίωση παραλαβής του αιτήματος από την τράπεζα στις 23/6».
Από το ανωτέρω περιεχόμενο, προκύπτει ότι ο αιτών ζήτησε ενημέρωση σχετικά με την ύπαρξη ή μη αιτήματος από την Εταιρία αναφορικά με το ζήτημά του και επιπλέον ζήτησε επιβεβαίωση ή μη εάν το σχετικό αίτημα έχει υποβληθεί στην Τράπεζα σε συγκεκριμένη ημερομηνία και εάν έχει αποσταλεί επιβεβαίωση παραλαβής του.

Η από μέρους του καταγγέλλοντος αίτηση προς την Τράπεζα προς επιβεβαίωση ή μη της ύπαρξης των εν λόγω αιτημάτων που διακινήθηκαν μέσω ηλεκτρονικής αλληλογραφίας και περιελάμβαναν προσωπικά του δεδομένα, σύμφωνα με όσα προεκτέθηκαν αναλυτικά σε σχέση τόσο με την Εταιρία όσο και με την Τράπεζα, συνιστά αίτημα πρόσβασης σε προσωπικά δεδομένα του ιδίου κατ’ αρ. 15 παρ. 1 ΓΚΠΔ, χωρίς να απαιτείται, όπως ομοίως προεκτέθηκε, να περιβληθεί συγκεκριμένο τύπο ή να ασκηθεί με πανηγυρικό τρόπο, ούτε όμως να περιλαμβάνει τους λόγους για τους οποίους το υποκείμενο των δεδομένων ασκεί το δικαίωμα πρόσβασης (ΑΠΔ 16/2017 σκ. 3).

Επιπλέον, με το άρθρο 15 παρ. 1 ΓΚΠΔ, η ελεγχόμενη Τράπεζα, ως υπεύθυνος επεξεργασίας των προσωπικών δεδομένων του καταγγέλλοντος στο πλαίσιο παραλαβής της ηλεκτρονικής αλληλογραφίας που απεστάλη από την Εταιρία κατά τα προεκτεθέντα, προκειμένου να διευθετηθεί το ζήτημα που αφορούσε τη χρέωση της πιστωτικής κάρτας του καταγγέλλοντος, την ωρίμανση των δόσεων και την αποχρέωσή τους, προέβη σε αυτοματοποιημένη επεξεργασία προσωπικών δεδομένων και επομένως είχε την υποχρέωση, να απαντήσει σε κάθε περίπτωση, έστω και αρνητικά στο αίτημα του καταγγέλλοντος (σχετικά βλ. ΣτΕ 2627/2017, ΑΠΔΠΧ 15/2021).

Επομένως, η Αρχή έκρινε ότι, ενώ η Τράπεζα είχε την ιδιότητα του υπευθύνου επεξεργασίας και αυτοματοποιημένα επεξεργαζόταν προσωπικά δεδομένα του καταγγέλλοντος στο πλαίσιο του ανωτέρω αιτήματός του, απέτυχε να το αξιολογήσει ορθά ως αίτημα πρόσβασης κατ’ αρ. 15 ΓΚΠΔ και συνακόλουθα, αφενός, δεν παρείχε απάντηση, έστω και αρνητική, αφετέρου, δεν ικανοποίησε το νόμιμο αίτημα του καταγγέλλοντος ως όφειλε.

Στο πλαίσιο αυτό, η Αρχή προχώρησε στην επιβολή διοικητικού προστίμου ύψους 20.000 ευρώ σε καθέναν από τους υπεύθυνους επεξεργασίας.

Δείτε αναλυτικά την απόφαση 36/2021 στο dpa.gr

Ο Αλέξανδρος Παππάς είναι ο πιο παλιός συνεργάτης του Techblog και επωμίζεται την επικοινωνία του site με τις εταιρείες καταγράφοντας όλα τα νέα τεχνολογίας από την ελληνική αλλά και την διεθνή ειδησεογραφία. Ο Αλέξανδρος έχει σπουδάσει στην Αγγλία και σήμερα διατηρεί ένα από τα μεγαλύτερα βιβλιοπωλεία στην Χαλκιδική.

Ακολουθήστε το Techblog.gr στο Google News για να μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις τεχνολογίας. Αν χρησιμοποιείτε RSS προσθέστε το Techblog στη λίστα σας https://techblog.gr/feed.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest
6 Σχόλια
παλαιότερο
νεώτερο
Inline Feedbacks
View all comments
SUPS 👨‍⚖️

Παντα τετοια να ακουμε! Εμεις οι καταναλωτες εχουμε διακαιωματα και μονο να τους κυνηγαμε πρεπει…Οσο για τον Κωτσο απο το κακο στο χειροτερο παει, εχει πλεον τη χειριστη γνωμη απο παρα πολυ κοσμο…

Μιχάλης

Αγοράζεις κάτι με δόσεις από το κοτσοβολο και αν ακυρώσεις τη παραγγελία σου χρεώνει και δεσμεύει κανονικά το ποσό και στο επιστρέφει μήνα μήνα σαν να το αγόρασες, άρα δανείζει ο πελάτης το κοτσοβολο άτομα στο τέλος και σου έχει φάει και το υπόλοιπο στη πιστωτική να μην μπορείς αν έχει μικρό όριο να προχωρήσεις σε άλλη αγορά. Στα ψηλά γράμματα σου λέει δεν φέρει καμία ευθύνη και ευθύνεται η τράπεζα σου, που όμως σε άλλες επιστροφές από αλλά καταστηματα επιστρέφεται κανονικά το ποσόν.

Τακης

Το παρατήρησα και εγω μετα απο 5 μήνες. Σε επικοινωνία μαζί τους μου είπαν να κάνω μια οριμανση της οφειλής ώστε να μου πάρουν όλο το υπόλοιπο και μετα να μου το ξαναπιστωσουν. Καμία λογική. Ευτυχώς ήταν μικρή η δόση και βλέπω ότι τα ξαναβαζουν πίσω οπότε περιμένω να τελειώσει όλη αυτή η ιστορία. Σε άλλα καταστήματα πάντως ακόμα και επιστροφή που έκανα μου επέστρεψαν το ποσό στην πιστωτική χωρίς καμία δικαιολογία.

Makis

Ο τύπος φυσικά θα ήταν δικηγόρος. Εύγε πάντως.

Νικος

Πότε ξανά από τη συγκεκριμένη αλυσίδα. Δύο φορές στις δανειστής τους, και τις δύο σε περίοδο εκπτώσεων, και για την τελευταία φορά του Αυγούστου θα πρέπει να περιμένω 24 μήνες για βεβαιωθώ ότι θα μου τα επιστρέψουν τα λεφτά. Μείνετε μακριά και ψωνίστε από άλλα μαγαζιά που τιμούν τον πελάτη.

Κ Ν

Είναι σωστό οι εταιρείες να πληρώνουν πρόστιμα για μη τήρηση της νομοθεσίας & αθεμητες πρακτικές. Όσο τις καταγγέλλουμε …τα πράγματα διορθώνονται.
Μάλιστα για τον Κωτσόβολος μου έκανε εντύπωση …είναι από τις εταιρείες που στο σάιτ δεν αναφέρουν αν ο υπολογιστής έχει ελληνοαγγλικό ή μόνο αγγλικό πληκτρολόγιο. Ούτε από κοντά ενημερώνουν για όλα τα μοντέλα (ανήκουστο)…. Ενημέρωσα και το τμήμα πελατών της ότι είναι λάθος και για αυτό αγόρασα από αλλού υπολογιστή.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Business Kotsovolos

Κωτσόβολος: Δύο νέα καταστήματα σε Αγία Παρασκευή και River West Open

Με δύο νέα καταστήματα, η Κωτσόβολος αποδεικνύει ότι συνεχίζει δυναμικά το επενδυτικό πλάνο της, τοποθετώντας στο επίκεντρο την αναβαθμισμένη εμπειρία αγοράς για τους πελάτες της.

Gear Kotsovolos Black Friday 2021

Black Friday προσφορές που κολάζουν μόνο από τον Κωτσόβολο

Το φετινό Black Friday στον Κωτσόβολο δεν είναι σαν όλα τα άλλα μιας και θα είναι αμαρτία να μην το εκμεταλλευτούμε. Οι τιμές και η ποικιλία κάνουν τον Κωτσόβολο τον ιδανικό Black Friday προορισμό.

Business Apple Kotsovolos

Οι Apple Masters Plus στα καταστήματα Κωτσόβολος

Οι 24 εξειδικευμένοι Apple Masters Plus θα βρίσκονται σε 18 καταστήματα του δικτύου Κωτσόβολος και θα φέρουν τη διακριτική σήμανση με pin της Apple.

Business featured Kotsovolos Plaisio

Ξανακλείνουν τα καταστήματα Πλαίσιο, Κοτσώβολος, Public, Media Markt και άλλα

Μέσα στην εβδομάδα μάθαμε ότι άνοιξαν καταστήματα Πλαίσιο, Κοτσώβολος, Public, Media Markt για να υποδεχθούν πελάτες με επαγγελματικό ΑΦΜ. Τώρα ξανακλείνουν.