«Science»: Αυτό είναι το σπουδαιότερο επιστημονικό επίτευγμα για το 2021

, «Science»: Αυτό είναι το σπουδαιότερο επιστημονικό επίτευγμα για το 2021

Το κορυφαίο επιστημονικό περιοδικό «Science» ανακοίνωσε το σπουδαιότερο επιστημονικό επίτευγμα για το 2021 και -αντίθετα σε όλες τις προβλέψεις- δεν έχει καμία σχέση με τον κορωνοϊό.

Tα τελευταία 50 χρόνια οι επιστήμονες προσπαθούσαν να λύσουν ένα από τα πιο δύσκολα προβλήματα στη φύση – να προβλέψουν το πολύπλοκο τρισδιάστατο σχήμα στο οποίο θα διπλώσουν τα αμινοξέα, όταν σχηματίζουν μια λειτουργική πρωτεΐνη.

Για πρώτη φορά φέτος οι επιστήμονες έδειξαν ότι ένα σύστημα τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να πετύχει αυτόν τον στόχο και να προβλέψει τις ακριβείς δομές των πρωτεϊνών και μάλιστα να το κάνει μαζικά για χιλιάδες πρωτεΐνες. Έτσι, το «Science» το ανέδειξε ως το σημαντικότερο επιστημονικό επίτευγμα για φέτος.

Σύμφωνα με το περιοδικό, πρόκειται για ένα κατόρθωμα σε δύο μέτωπα αφού από τη μία επιλύθηκε ένα επιστημονικό πρόβλημα που παρέμενε άλυτο επί πέντε δεκαετίες και, από την άλλη, οι επιστήμονες έχουν πια στα χέρια τους «μια καινοτόμα τεχνική, που, όπως η CRISPR και η cryo-EM, θα επιταχύνει σε μεγάλο βαθμό τις επιστημονικές ανακαλύψεις».

Aν και εδώ και δεκαετίες είχαν γίνει πολλές προσπάθειες να αναπτυχθούν υπολογιστικά μοντέλα για την επίλυση του προβλήματος της αναδίπλωσης των πρωτεϊνών, οι ερευνητές δεν είχαν βρει την ακριβή πρόβλεψη της δομής τους, μέχρι που το 2021 εμφανίστηκαν δύο σημαντικές μελέτες ταυτόχρονα στο «Nature» και στο «Science», όπου παρουσιάστηκαν αντίστοιχα δύο διαφορετικά «έξυπνα» συστήματα, τα AlphaFold και RoseTTA-fold.

Οι άλλες επιστημονικές εξελίξεις που ξεχώρισαν το 2021 και αναφέρονται από το «Science» ήταν η ανάπτυξη αντιιικών χαπιών κατά της Covid-19, οι νέες μετρήσεις του υποατομικού σωματιδίου μιονίου, οι παρατηρήσεις σεισμών στον Άρη από το ρόβερ InSight της NASA, η ανάκτηση αρχαίου ανθρώπινου DNA από το έδαφος, η εφαρμογή της γενετικής τεχνικής CRISPR σε ζώντες οργανισμούς, η χρήση ψυχεδελικών ναρκωτικών για τη θεραπεία του μετατραυματικού συνδρόμου, η ανάπτυξη μονοκλωνικών αντισωμάτων για τη θεραπεία λοιμωδών νόσων, οι νέες παλαιοντολογικές ανακαλύψεις για το μακρινό παρελθόν του ανθρώπου και οι πρόοδοι στην παραγωγή ενέργειας από σύντηξη.

Ο Αντώνης Γιαγδζόγλου είναι δημοσιογράφος με πολλές συνεργασίες με online μέσα. Αρθρογραφεί για νέες τεχνολογίες και τεχνολογίες που βελτιώνουν τη ζωή μας ενώ συνεργάζεται με διαφημιστικές εταιρείες και διαχειρίζεται social media επιχειρήσεων.

Ακολουθήστε το Techblog.gr στο Google News για να μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις τεχνολογίας. Αν χρησιμοποιείτε RSS προσθέστε το Techblog στη λίστα σας https://techblog.gr/feed/.

Business PayPal

PayPal: Περικοπή του προσωπικού της κατά 7%

Ακόμη μία εκ των μεγαλύτερων εταιρειών τεχνολογίας, η PayPal προχωρά σε περικοπές προσωπικού κατά 7%, που αντιστοιχεί σε περίπου 2.000 εργαζομένους.

Business Intel

Intel: “Μαχαίρι” στον μισθό του CEO – Μείωση κατά 25%

Η ύφεση στην αγορά υπολογιστών οδηγεί την Intel στην απόφαση να περικόψει κατά 25% τον μισθό του CEO, Pat Gelsinger.

Business Vodafone

Vodafone: Πτώση των εσόδων σε Γερμανία, Ιταλία και Ισπανία

Πτώση εμφάνισαν τα έσοδα της Vodafone για το τρίμηνο που ολοκληρώθηκε στις 31 Δεκεμβρίου του 2022, σύμφωνα με τα αποτελέσματα που ανακοίνωσε ο τηλεπικοινωνιακός όμιλος με έδρα τη Βρετανία.

Business Snapchat

Snapchat: “Πληρώνει” ακριβά το αδύναμο διαφημιστικό περιβάλλον

Με αρνητικό πρόσημο ολοκληρώθηκε το 2022 για την Snap που ανακοίνωσε ζημιές για το δ’ τρίμηνο, ενώ προειδοποίησε ότι τα έσοδα της ενδεχομένως να υποχωρήσουν έως και 10%.