Φιλόσοφοι δημιουργούν ηθικούς αλγόριθμους για τα αυτόνομα οχήματα

Φιλόσοφοι ηθικά διλήμματα αυτόνομα οχήματα, Φιλόσοφοι δημιουργούν ηθικούς αλγόριθμους για τα αυτόνομα οχήματα

Τη στιγμή που ερευνητές εργάζονται στην τεχνητή νοημοσύνη και τη ρομποτική πάνω στα αυτόνομα οχήματα, φιλόσοφοι προσπαθούν να επιλύσουν τα ηθικά προβλήματα που προκύπτουν από την υιοθέτησή τους.

Σύμφωνα με το Autonomous.gr, τα αυτόνομα οχήματα θα έχουν να αντιμετωπίσουν παρόμοια σενάρια στην πραγματικότητα. Πως θα πρέπει λοιπόν να προγραμματιστούν για να ανταποκριθούν σε αυτά;

Trolley Problem
Το ηθικό αυτό πρόβλημα έχει ως εξής: Ένα τρόλεϊ κατευθύνεται προς πέντε άτομα που βρίσκονται στις ράγες. Κάποιος μπορεί να τραβήξει έναν μοχλό για να κατευθύνει το τρόλεϊ προς την άλλη κατεύθυνση, όπου εκεί βρίσκεται μόνο ένα άτομο. Είναι ηθικά αποδεκτό να σκοτώσει κάποιος έναν για να σωθούν πέντε; Το εν λόγω σενάριο, ερευνά την ηθική διάσταση μεταξύ της ενεργής πράξης ή της αποδοχής του να γίνει κάποιο κακό.

Το πρόβλημα προσπαθεί ανάμεσα σε άλλους να επιλύσει κι ο Nicholas Evans, καθηγητής φιλοσοφίας στο Mass Lowell, όπου εργάζεται με δύο ακόμη φιλόσοφους και έναν μηχανικό για να γράψει αλγόριθμους που βασίζονται σε διάφορες ηθικές θεωρίες. Προς αυτή την κατεύθυνση έχουν λάβει χρηματοδότηση 556.000 δολαρίων από το Εθνικό Ίδρυμα Επιστημών. Έτσι, θα μπορέσουν να δημιουργήσουν διάφορα παρόμοια σενάρια και να «διδάξουν» τα αυτόνομα οχήματα πώς να ανταποκρίνονται. Τα σενάρια αυτά θα μετατραπούν σε γλώσσα που μπορεί να κατανοηθεί από τους υπολογιστές (και επομένως τα αυτόνομα οχήματα).

Τη στιγμή όμως που ο Evans επικεντρώνεται σε σενάρια τύπου “Trolley Problem”, αναγνωρίζει ότι η εξεύρεση λύσης για τέτοιες συγκεκριμένες καταστάσεις δεν αντιμετωπίζει το ευρύτερο ζήτημα του αν τα αυτόνομα αυτοκίνητα είναι ηθικά. Για παράδειγμα, όταν τα αυτόνομα οχήματα θα βρεθούν στον ίδιο δρόμο με τα συμβατικά, θα είναι ένα είδος πειράματος για το πώς τα συστήματα αυτά θα λειτουργούν και πως θα συμπεριφέρονται.

O Patrick Lin, καθηγητής φιλοσοφίας στο Cal Poly, εξετάζει άλλα ηθικά ζητήματα όπως για παράδειγμα την υπευθυνότητα σε περίπτωση ατυχήματος, τις διαφημίσεις, την ιδιωτικότητα και κοινωνικά ζητήματα, θετικά και αρνητικά.

Ο Κώστας Βλαχάκης είναι δημοσιογράφος τεχνολογίας, αρθρογραφεί από το 1999 και είναι δημιουργός των site τεχνολογίας Techblog.gr και Autonomous.gr. Έχει συνεργαστεί με το κεντρικό δελτίο ειδήσεων του Star, ήταν συμπαρουσιαστής στην εκπομπή τεχνολογίας Escape στην ΕΤ1 και ραδιοφωνικός παραγωγός στο σταθμό Αθήνα 984. Επίσης έχει αρθρογραφήσει στις εφημερίδες Ναυτεμπορική, Καθημερινή και Παραπολιτικά, πάντα για θέματα τεχνολογίας. Μάθετε περισσότερα για τον Κώστα στο Magikokopidi.gr.

ΣΥΖΗΤΗΣΗ

Παρακολουθήστε τα σχόλια
Να ειδοποιηθώ όταν
guest

3 Σχόλια
παλαιότερο
νεώτερο
Inline Feedbacks
View all comments
Karpouzoeispraktoras

Ωραία! Εκτός από πιο έξυπνες θα είναι και πιο ηθικές οι μηχανές από εμάς τους ανθρώπους.

panagiotis kostagianns

Οσους φιλοσοφους γνωριζω δε στεκουν στα καλα τους .Τον ηπιαμε

James

Τα ίδια ηθικά προβλήματα υπάρχουν και όταν στο τιμόνι βρίσκεται άνθρωπος αντί για ρομπότ. Να μπουν φιλόσοφοι και στις σχολές οδηγών να διδάξουν 😛

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Cars Elon Musk Tesla

Tesla: Προβλήματα στο Model X – Ξεκινά έρευνα σε 50.000 οχήματα

Οι αμερικανικές ρυθμιστικές αρχές για την ασφάλεια των αυτοκινήτων ξεκινούν έρευνα σε 50.000 οχήματα της Tesla Model X μετά τη λήψη δύο καταγγελιών που ανέφεραν βλάβες.

Cars Hackers

Ferrari: Κυβερνοεπίθεση εξέθεσε προσωπικά δεδομένα πελατών

Η Ferrari γνωστοποίησε ότι δέχθηκε επίθεση τύπου ransomware η οποία είχε σαν αποτέλεσμα να αποκαλυφθούν προσωπικά δεδομένα πελατών της.

Cars Volkswagen

Η VW παρουσίασε το ID. 2all – Η προσιτή λύση στα ηλεκτρικά αυτοκίνητα

Η Volkswagen αποκάλυψε το προσιτό ηλεκτρικό της όχημα με τη μορφή ενός concept που ονομάζεται ID. 2all, με τιμή εκκίνησης 25.000 ευρώ.

Cars Volkswagen

Volkswagen: Πενταετές πλάνο επένδυσης 180 δισ. ευρώ για την ηλεκτροκίνηση

Η Volkswagen στρέφει την προσοχή της στο μέλλον και ανακοινώνει πενταετές πλάνο επενδύσεων 180 δισεκατομμυρίων ευρώ, με στόχο την βελτίωση της ηλεκτροκίνησης και της ψηφιοποίησης.