Την απογοήτευσή του εκφράζει σε ανοιχτή επιστολή του στον Guardian ο Sir Tim Berners-Lee εφευρέτης του WWW (World Wide Web) με αφορμή τα 29α γενέθλιά του. Στην επιστολή του, ο πατέρας του ίντερνετ όπως το γνωρίζουμε σήμερα φαίνεται απογοητευμένος με τη μορφή που έχει πάρει το σημερινό διαδίκτυο.
Σύμφωνα με τη γνώμη του, το διαδίκτυο πλέον κυριαρχείται από λίγες πλατφόρμες (που ανήκουν σε εταιρείες κολοσσούς) κάτι που έχει οδηγήσει σε περιορισμό της καινοτομίας και οι οποίες εξάλειψαν τα μικρά sites, blogs και πλατφόρμες που προϋπήρχαν.
Ο Lee ασκεί κριτική στις εταιρείες κολοσσούς, υπονοώντας τη Google και το Facebook μεταξύ άλλων, οι οποίες αφού κυριαρχούν σε διαφόρους τομείς, στην ουσία έγιναν οι λεγόμενοι πυλωροί (gatekeepers) της πληροφορίας. Ελέγχουν ποιες ιδέες και ποιες γνώμες θα ιδωθούν και θα μοιραστούν.
Αυτές οι εταιρείες μπορούν να παρεμποδίσουν τον ανταγωνισμό δημιουργώντας εμπόδια. Αγοράζουν ανταγωνιστικές startup, εξαγοράζουν νέες καινοτομίες, προσλαμβάνουν τα κορυφαία ταλέντα της βιομηχανίας και φυσικά έχουν το ανταγωνιστικό πλεονέκτημα που τους προσφέρουν τα δεδομένα των χρηστών. Για τον Berners-Lee, τα επόμενα 20 χρόνια θα είναι λιγότερο καινοτόμα από τα προηγούμενα.
Αυτές οι εταιρείες δεν μπορούν να εργαστούν για το κοινό καλό καθώς το ενδιαφέρον τους είναι επικεντρωμένο στο κέρδος. Για τον λόγο αυτό ίσως χρειάζεται κάποια ανάλογη νομοθεσία.
Πάντως, αναφέρει ο Berners-Lee δεν είναι ακόμη αργά για να αλλάξει αυτό, αλλά χρειάζεται μια dream team επιχειρήσεων καθώς και τη συνεργασία μεταξύ επιχειρήσεων, της κυβέρνησης, των ακαδημαϊκών και των καλλιτεχνών, προκειμένου να δημιουργηθεί το «web που όλοι θέλουμε».
Ο Lee καταλήγει ότι εμείς μπορούμε να καθορίσουμε το μέλλον του Διαδικτύου. Μια ομάδα ατόμων από όλα τα στρώματα της κοινωνίας που μπορούν να ξεπεράσουν την ηγεμονία των διαδικτυακών εταιρειών – κολοσσών που είναι εντάξει με το πώς έχουν τα πράγματα.
Τέλος, οι επιχειρήσεις θα πρέπει να βρουν έναν τρόπο να επιλύσουν το ψηφιακό χάσμα φέρνοντας τους μη συνδεδεμένους στο διαδίκτυο.
Μάλιστα, μπλέκει πολλά. Είναι άλλο πράγμα να καταλήγεις να προτιμάς το gmail αντί το outlook mail και άλλο πράγμα να έχεις μόνο μια επιλογή όπως το facebook (user lock). Επίσης πρέπει να του πει κάποιος πως οι σέρβερς κοστίζουν, το δίκτυο κοστίζει και όλα από την οθόνη μέχρι την άλλη άκρη του κόσμου έχουν τιμή.
Η μόνη σωστή σκέψη είναι να μπαίνει πλαφον στις εξαγορές. Αν οι εταιρείες όπως Facebook θέλουν πρόσβαση και χρήση ας αγοράζουν μετοχές ή δικαιώματα. Το νεκροταφείο εξαγορασμένων εταιρειών που τις αγοράζουν για να τις κλείσουν μεγαλώνει. Αλλά στην τελική ο δημιουργός πήρε τα λεφτά του και that’s life