Έλληνες έφηβοι, Έρευνα του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής

Στα αποτελέσματα της έρευνας του Πανεπιστημιακού Ινστιτούτου Ψυχικής Υγιεινής περιγράφεται ο τρόπος με τον οποίο αξιοποιούν οι έφηβοι τον ελεύθερό τους χρόνο, η συχνότητα σωματικής άσκησης, ο χρόνος που αφιερώνουν στην τηλεόραση/DVD και ο συνολικός χρόνος που βρίσκονται μπροστά από μία οθόνη ηλεκτρονικής συσκευής (τηλεόραση, ηλεκτρονικός υπολογιστής και ειδικές κονσόλες για ηλεκτρονικά παιχνίδια).

Δραστηριότητες στον ελεύθερο χρόνο
• Οι έφηβοι στον ελεύθερό τους χρόνο ασχολούνται κυρίως με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή, με αθλητικές δραστηριότητες ή ακούν μουσική. Οι μεγαλύτεροι σε ηλικία έφηβοι περιορίζουν τις δραστηριότητές τους και ασχολούνται περισσότερο με καθιστικές (π.χ. ηλεκτρονικός υπολογιστής) σε σύγκριση με τους νεότερους.
• Συγκριτικά με τα αγόρια, τα κορίτσια έχουν ευρύτερο φάσμα δραστηριοτήτων (π.χ. ανάγνωση εξωσχολικών βιβλίων, ζωγραφική, χορό, φωτογραφία).

Σωματική άσκηση
• Σχεδόν 1 στους 5 μαθητές (18,7%) ασκείται σωματικά καθημερινά.
• Ένα στα οκτώ 15χρονα κορίτσια (12,2%) δεν ασκείται καθόλου, σε υπερδιπλάσιο ποσοστό από ό,τι τα αγόρια (5,4%).
• Την περίοδο 1998-2010 παρατηρείται μείωση στο ποσοστό των μαθητών που ασκούνται σωματικά τουλάχιστον 4 φορές την εβδομάδα.

Τηλεόραση/ DVD
• Σχεδόν 2 στους 5 μαθητές (38,3%) παρακολουθούν τηλεόραση/DVD τουλάχιστον 3 ώρες ημερησίως όλες τις ημέρες της εβδομάδας, σε υψηλότερο ποσοστό οι 13χρονοι (42,5%).
• Περισσότερες ώρες οι έφηβοι βλέπουν τηλεόραση/ DVD τα Σαββατοκύριακα συγκριτικά με τις ημέρες του σχολείου.
• Σε ποσοστό 12% οι έφηβοι που βλέπουν τηλεόραση/ DVD τουλάχιστον 3 ώρες κάθε μέρα έχουν ανθυγιεινές διατροφικές συνήθειες, δηλ. καταναλώνουν συχνά γλυκά ή αναψυκτικά ενώ σπάνια τρώνε φρούτα ή λαχανικά.
• Ένας στους 5 εφήβους που παρακολουθούν τηλεόραση ή DVD τουλάχιστον 3 ώρες κάθε μέρα είναι υπέρβαρος ή παχύσαρκος, κυρίως τα κορίτσια και οι 11χρονοι.

Χρόνος μπροστά από οθόνη ηλεκτρονικών συσκευών
• Το 16,4% των εφήβων, κυρίως τα αγόρια και οι μαθητές ηλικίας 13-15 ετών, βρίσκονται τουλάχιστον 6 ώρες κάθε μέρα μπροστά από μία οθόνη τηλεόρασης, ηλεκτρονικού υπολογιστή ή ειδικής κονσόλας για ηλεκτρονικά παιχνίδια.
• Συγκριτικά με το 2006, το 2010 έχει σχεδόν τριπλασιαστεί ο αριθμός των μαθητών που αφιερώνουν υπερβολικό χρόνο (τουλάχιστον 6 ώρες) κάθε μέρα μπροστά από μία οθόνη κάποιας ηλεκτρονικής συσκευής, παρόλο που βλέπουν λιγότερες ώρες τηλεόραση. Εντούτοις, καταγράφεται αύξηση στη χρήση του ηλεκτρονικού υπολογιστή, και πιθανόν οι μαθητές να έχουν αντικαταστήσει την τηλεόραση με τον ηλεκτρονικό υπολογιστή.

Διαβάστε αναλυτικά τα ευρύματα της έρευνας σε εδώ (pdf).

Επεξεργάστηκε την 12 Δεκεμβρίου 2011 10:59

Σχόλια

  • Δεν τα λες και πολυ θετικα τα αποτελεσματα !
    Δυστυχως δεν υπαρχει κατι να ωθει τα νεα παιδια να κανουν καποιο αθλημα η χομπυ! Πολυ λιγα εινια αυτα που κανουν κατι.
    Στις περισσοτερες χωρες του εξωτερικου τα περισσοτερα παιδια κανουν καποιο αθλημα, σχεδον καθημερικα. Υπαρχει υποδομη απο τα σχολεια!
    Επισης ακουσα προχθες στο ραδιο , στη Βιεννη που μενω, οτι σκεφτονται να απαγορευσουν τα ανθυγιεινα φαγητα απο τα σχολεια για να μαθουν τα παιδια απο μικρα να τρεφονται σωστα !!!

  • Για μένα είναι θέμα πως χρησιμοποιείς την τεχνολογία και η ίδια η τεχνολογία είναι αθώα πάντα. Στον υπολογιστή και στο ίντερνετ τα παιδιά μπορούν να μάθουν πολλά. Παιχνίδια στρατηγικής, puzzle, ενημέρωση... από το να βλέπουν πραγματικές ηλιθιότητες στην τηλεόραση, προτιμώ να παίζουν στον υπολογιστή. Βέβαια τα διαλείμματα είναι σημαντικά! 6 ώρες στον υπολογιστή με διαλείμματα δεν είναι πολύ νομίζω... Αλλά αυτό ισχύει γενικά. Σε όλα θέλει μέτρο.

    Όσο για την σωματική άσκηση, όσο φροντίζει και αποφασίζει για την υγεία του το παιδί (να μην το παρακάνει με το καθισιό), νομίζω σε καλό σημείο βρίσκονται. Νομίζω ότι και παλιά το ποσοστό που πρόσεχε ήταν το ίδιο, μην πω ότι λόγω συνδρόμου κατοχής παλιά το ποσοστό υπέρβαρων παιδιών ήταν μεγαλύτερο.

    Για τις δραστηριότητες των παιδιών αυτό που συχαίνομαι να βλέπω είναι ο γονιός να αποφασίζει χωρίς να ρωτήσει το παιδί αν πραγματικά ενδιαφέρεται. Το παιδί μπορεί να θέλει να κάνει ορειβασία και επειδή ο μπαμπάς έπαιζε pro, τελικά γράφεται σε ποδόσφαιρο. Το παιδί θέλει να μάθει ντραμς ή ηλεκτρική κιθάρα, αλλά η μάνα έχει κόλλημα με τον Chopin και τελικά το παιδί μαθαίνει πιάνο.

    Εντάξει το παιδί δεν έρχεται με οδηγίες χρήσης ή quick start guide, αλλά μερικές φορές βλέπω πολλά τραγικά από γονείς. Για μένα 80% επηρεάζουν οι γονείς και 20% η κοινωνία. Οπότε τα στατιστικά δείχνουν την αποτελεσματικότητα των 2. Δεν τα πάνε άσχημα, αλλά θα μπορούσαν πολύ καλύτερα...

  • Δυστυχώς είναι αλήθεια, και το λέω ως ένας έφηβος στο ποσοστό αυτών που κάθονται πολλές ώρες μπροστά στην τηλεόραση και έχουν ανθυγιεινή διατροφή...

Κοινοποίηση
Συντάκτης:
Κώστας Βλαχάκης

Χρησιμοποιούμε cookies για να παρέχουμε την καλύτερη δυνατή εμπειρία.