Τετάρτη
12/12/2012

Space News Report – 12.12.2012

Ένα νέο τροχοφόρο σχεδιάζει να στείλει η NASA στον Άρη το 2020 –αλλά δεν φαίνεται να έχει και ιδιαίτερη δυνατότητα να εντείνει την εξερεύνηση του πλανήτη. Παράλληλα καταστρώθηκε ένα πλάνο για την συλλογή σωματιδίων από τους γκέιζερ του Εγκέλαδου, νέα δορυφορικά πλάνα αποκαλύπτουν ένα φαντασμαγορικό νυχτερινό πανόραμα της Γης, ενώ συμπληρώθηκαν σαράντα χρόνια από την τελευταία προσσελήνωση.

Space News Report, κάθε Τετάρτη μόνο στο Techblog.
————————————————————————————————————————————

Teaser video της αποστολής Maven που θα φτάσει στον Άρη το 2016.

Νέο ρόβερ στον Άρη το 2020
Την περασμένη βδομάδα η NASA ανακοίνωσε ότι σχεδιάζει να αποστείλει ένα νέο ρομποτικό τροχοφόρο στον Άρη το 2020. Η ανακοίνωση έγινε μια μέρα μετά την αναγγελία των αποτελεσμάτων της πρώτης ανάλυσης δείγματος εδάφους που συνέλεξε το Curiosity και στο οποίο βρέθηκαν ίχνη οργανικών ουσιών. Σύμφωνα με τον διευθυντή της NASA, Τσάρλι Μπόλντεν, πρώην αστροναύτη, η κυβέρνηση Ομπάμα «είναι αφοσιωμένη σε ένα εύρωστο πρόγραμμα εξερεύνησης του Άρη». Σύμφωνα με τον Μπόλντεν, με την αποστολή ρόβερ του 2020, η Αμερική παραμένει πρωτοπόρος στην εξερεύνηση του Κόκκινου Πλανήτη ενώ παράλληλα πραγματοποιείται και ένα ακόμα σημαντικό βήμα προς την αποστολή ανθρώπων εκεί, στη δεκαετία του 2030. Βέβαια οι μεγαλόστομες διακηρύξεις δεν κοστίζουν τίποτα, ιδιαίτερα όταν αφορούν ένα πολύ μακρινό (πολιτικά) μέλλον. Μια επανδρωμένη πτήση στον Άρη θα απαιτήσει πολύ σημαντική αύξηση των κονδυλίων και –ακόμα σημαντικότερο- θα απαιτήσει την αποδοχή εξαιρετικά μεγαλύτερου επιπέδου ρίσκου. Όσον αφορά τη χρηματοδότηση, προς το παρόν δεν υπάρχουν στοιχεία που να φανερώνουν ότι είναι εφικτό κάτι τέτοιο. Νωρίτερα φέτος η NASA αναγκάστηκε να αποσυρθεί από κάποιες κοινές αποστολές με την Ευρωπαϊκή Διαστημική Υπηρεσία (ESA) όταν ο προϋπολογισμός της περικόπηκε. Επίσης, η αμερικανική διαστημική υπηρεσία ελπίζει να εξοικονομήσει χρήματα για το ρόβερ του 2020 χρησιμοποιώντας ανταλλακτικά και εξαρτήματα που περίσσεψαν από το Curiosity και εμμένοντας στον ίδιο επιτυχή σχεδιασμό. Το κατά πόσον η κυβέρνηση Ομπάμα «υποστηρίζει» την εξερεύνηση του Άρη φαίνεται και από τα νούμερα: επέβαλε περικοπές 20% στο κονδύλι της NASA που αφορά την πλανητική εξερεύνηση με το μεγαλύτερο μέρος των περικοπών να προέρχεται από το αρειανό πρόγραμμα. Πάντως προς το παρόν, η αμερικανική πρωτοπορία στην εξερεύνηση του Άρη είναι αναμφισβήτητη.

————————————————————————————————————————————

Το πέρασμα του Cassini από τους πίδακες του Εγκέλαδου.

Αποστολή στους γκέιζερ του Εγκέλαδου
Και ενώ σχεδιάζονται τα επόμενα βήματα στην εξερεύνηση του Άρη, οι επιστήμονες καταστρώνουν το πρωταρχικό σχέδιο ενός βολιστήρα ο οποίος θα μπορέσει να «αρπάξει» σωματίδια πάγου από τον Εγκέλαδο, τον παγωμένο δορυφόρο του Κρόνου, και να τα μεταφέρει στη Γη, όπου θα μπορούσαν να αναλυθούν για τυχόν ίχνη ζωής. Ο Εγκέλαδος είναι ο έκτος σε μέγεθος δορυφόρος του Κρόνου, έχει διάμετρο 505 χλμ και αποτελείται σχεδόν αποκλειστικά από νερό. Σύμφωνα με τα στοιχεία του Cassini, κάτω από το παγωμένο κέλυφος του Εγκέλαδου, μάλλον κρύβεται ένας υγρός ωκεανός. Η ζωή (όπως την ξέρουμε) χρειάζεται τέσσερα πράγματα: υγρό νερό, άνθρακα, άζωτο και ενέργεια. Και τα τέσσερα υπάρχουν στον Εγκέλαδο. Ως αποτέλεσμα, πολλοί ερευνητές συμπεριλαμβάνουν τον παγωμένο δορυφόρο στις τοποθεσίες όπου υπάρχουν οι περισσότερες πιθανότητες για εντοπισμό εξωγήινης ζωής στο Ηλιακό Σύστημα. Μπορεί η επιφανειακή θερμοκρασία του Εγκέλαδου να αγγίζει τους -200ο C, όμως ο δορυφόρος διαθέτει εσωτερική πηγή ενέργειας. Εξαιτίας των βαρυτικών παρέλξεων με τον γειτονικό δορυφόρο Διώνη, στο εσωτερικό του αναπτύσσονται υψηλές θερμοκρασίες. Το αποτέλεσμα είναι η εκτόξευση πιδάκων νερού το οποίο περιέχει οργανικές και άλλες ύλες. Οι πίδακες είναι σαν τους γκέιζερ της Ισλανδίας ή του Πάρκου Γέλλοουστοουν της Αμερικής. Το Cassini φωτογράφησε πολλές φορές αυτούς τους πίδακες. Θεωρητικά, ένα διαστημόπλοιο θα μπορούσε να πετάξει μέσα από το νέφος των παγωμένων σωματιδίων και να συλλέξει υλικό το οποίο θα μπορούσε κατόπιν να μεταφερθεί στη Γη. Σύμφωνα με τους επιστήμονες που εκπόνησαν τη μελέτη, δεν απαιτούνται σημαντικές τεχνολογικές καινοτομίες για την αποστολή –άλλωστε κάτι παρόμοιο έχει ήδη πραγματοποιηθεί με την αποστολή Stardust η οποία συνέλεξε σωματίδια από τον κομήτη Wild 2 και τα μετέφερε στη Γη το 2006. Το κόστος όμως εκτιμάται γύρω στα $1,2 δισεκ. –αρκετά μεγάλο ποσό στους σημερινούς, χαλεπούς καιρούς.

————————————————————————————————————————————

Υπέροχα πλάνα του «Μαύρου Βώλου». Δείτε τα στα 720p και σε full screen.

Εκπληκτικά πλάνα του «Μαύρου Βώλου»
Η NASA μπορεί να εξερευνά τους μακρινούς κόσμους του Ηλιακού μας Συστήματος, όμως κάποιες πρόσφατες «ματιές» της στη Γη αποκαλύπτουν το εκπληκτικό πανόραμα του «Μαύρου Βώλου». Συγκεκριμένα, χάρη σε στον νέο, εξαιρετικά υψηλής ανάλυσης αισθητήρα υπερύθρων ενός δορυφόρου, τον VIIRS (Visible Infrared Imaging Radiometer Suite) έγινε εφικτή η δημιουργία μιας σειράς εξαιρετικά εντυπωσιακών νυχτερινών πλάνων της Γης. Ο αισθητήρας λειτουργεί με μια «ζώνη ημέρας-νύχτας» η οποία του επιτρέπει να ανιχνεύει το φυσικό και το ανθρωπογενές φως με πρωτοφανή ανάλυση και ευκρίνεια. Το αποτέλεσμα ήταν η δημιουργία του «Μαύρου Βώλου», δηλαδή μιας εικόνας ολόκληρης της υφηλίου ακόμα και σε περιοχές όπου επικρατεί βαθύ σκοτάδι. Ο VIIRS παράσχει εξαιρετικής ποιότητας και ευκρίνειας πλάνα σε μετεωρολόγους και κλιματολόγους σε 22 φασματικές μπάντες, από το 2001, όταν εκτοξεύτηκε πάνω στον δορυφόρο Suomi NPP. Ο δορυφόρος είναι κοινό πρόγραμμα της NASA και του NOAA (National Oceanic and Atmospheric Administration) και περιφέρεται σε πολική τροχιά περίπου 14 φορές την ημέρα. Στο σχετικό video που μπορείτε να παρακλουθήσετε, ο αισθητήρας είναι σε θέση να συλλάβει οτιδήποτε «φωτίζεται» στη σκοτεινή Γη –είτε τη νυχτερινή ανταύγεια της ατμόσφαιρας ή του σέλαος, την αντανάκλαση του φεγγαρόφωτου και των άστρων στα σύννεφα, στα νερά και στους πάγους, τις πυρκαγιές στα δάση, τα φώτα των μεγάλων πόλεων και αυτοκινητοδρόμων αλλά ακόμα και ενός μοναχικού πλοίου στη θάλασσα! Ο VIIRS έχει έξι φορές καλύτερη χωρική ανάλυση και 250 φορές καλύτερη ανάλυση των επιπέδων φωτός από όλα τα υπάρχοντα όργανα και ήδη έχει προκαλέσει επανάσταση σε ό,τι σχετίζεται με την παρακολούθηση του καιρού σε παγκόσμια κλίμακα. Ένας δεύτερος VIIRS θα πετάξει με τον δορυφόρο Joint Polar Satellite System-1, διάδοχο του Suomi NPP, το 2014.

————————————————————————————————————————————

Η αποστολή Apollo 17.

Σαράντα χρόνια από το Apollo 17
Τέσσερις δεκαετίες συμπληρώνονται το μήνα αυτό από την τελευταία επανδρωμένη αποστολή στη Σελήνη –γεγονός που δίνει τροφή για σκέψη σε ό,τι αφορά το παρόν και το μέλλον των επανδρωμένων προγραμμάτων. Στις 7 Δεκεμβρίου 1972, με μια φαντασμαγορική νυχτερινή εκτόξευση, το Apollo 17 ξεκινούσε για τη Σελήνη με πλήρωμα τους Τζην Σέρναν, Ρόν Ήβανς και Χάρισον Σμιτ. Ο πρώτος και ο τρίτος θα κατέβαιναν στην κοιλάδα Ταύρος-Λιττρόφ με τη σεληνάκατο Challenger όπου θα διέμεναν επί τρεις ολόκληρες ημέρες εξερευνώντας με το ηλεκτροκίνητο τζιπ, συλλέγοντας πετρώματα και πραγματοποιώντας επιστημονικά πειράματα. Στη διάρκεια τριών πολύωρων εξορμήσεων, οι Σέρναν και Σμιτ συνέλεξαν συνολικά 110 κιλά πετρώματα και διάνυσαν συνολικά 22 χιλιόμετρα οδηγώντας το σεληνιακό τζιπ (το οποίο αναγκάστηκαν μάλιστα και να επισκευάσουν!). Η αποστολή στέφθηκε από απόλυτη επιτυχία και έσπασε όλα τα σχετικά ρεκόρ. Είναι χαρακτηριστικό ότι ο Σμιτ ήταν μέλος του πληρώματος της αποστολής Apollo 18 αλλά «εκτόπισε» τον πιλότο της σεληνακάτου του Apollo 17 επειδή ήταν επαγγελματίας γεωλόγος (ο πρώτος και τελευταίος επαγγελματίας επιστήμονας που πάτησε στη Σελήνη). Στο ταξίδι της επιστροφής, ο Ήβανς πραγματοποίησε διαστημικό περίπατο για να ανακτήσει φιλμ από το εξωτερικό του Apollo ενώ η κάψουλα προσθαλασσώθηκε στα νερά του Ειρηνικού στις 19 Δεκεμβρίου. Μέσα σε κάτι λιγότερο από τρεισήμισι χρόνια, δώδεκα άνθρωποι βάδισαν στη Σελήνη στο πλαίσιο έξι επιτυχημένων προσσεληνώσεων (μία κάθε επτά μήνες). Οι μόνοι που δεν προσσεληνώθηκαν ήταν οι αστροναύτες του Apollo 13, οι οποίοι σώθηκαν τελικά μετά από υπεράνθρωπες προσπάθειες. Οι τρεις τελευταίες αποστολές (Apollo 18, 19 και 20) ματαιώθηκαν λόγω περικοπών (και για να μειωθούν οι πιθανότητες ατυχήματος που θα είχε δυσμενέστατες πολιτικές συνέπειες). Έκτοτε κανείς άνθρωπος δεν ξαναπήγε στη Σελήνη παρά τις κατά καιρούς μεγαλόστομες διακηρύξεις, ούτε και προβλέπεται να πάει στο κοντινό μέλλον…

————————————————————————————————————————————

www.vembos.gr

Μάθε για: , ,

Συντάκτης: .

10 Σχόλια

  1. Ο/Η giorgio λέει:

    Δώδεκα άνθρωποι. Πόσοι συμβολισμοί σε αυτόν τον αριθμό…

  2. Ο/Η Θανάσης Βέμπος λέει:

    @Giorgio. Πράγματι…

  3. Ο/Η Μανώλης λέει:

    εγώ σκεφτόμουνα κάτι άλλο.. και δείτε το αθώα αθώα… αν με την παρωχημένη πλέον τεχνολογία των 70s μπόρεσαν να πάνε τόσες φορές γιατί δε μπορεί κανείς τώρα;; γιατί π.χ. δεν χρησιμοποιούν τα μουσειακά κομμάτια;;;;

  4. Ο/Η Yiannis H. λέει:

    Τι και αν υπαρχει ζωη στον Αρη και μας πουλανε μαλακιες οτι δεν υπαρχει τιποτα…αλλοστε τοσα και τοσα ψεματα εχουν πει και αυτοι και πολλοι αλλοι που εχουν εξουσια και δυναμη..αχχχχ

  5. Ο/Η Θανάσης Βέμπος λέει:

    @Μανώλης. Αυτό είναι αδύνατον. Ενα μουσειακό διαστημόπλοιο ή ένας πύραυλος δεν είναι σαν ένα μουσειακό αεροπλάνο ή αυτοκίνητο το οποίο υπό κάποιες συνθήκες μπορεί πάλι να λειτουργήσει. Πρόκειται για απίστευτα πολύπλοκα μηχανήματα που μετά από τόσα χρόνια έχουν υποστεί πολλαπλές φθορές και θα χρειαστούν άπειροι έλεγχοι. Κάποια εξαρτήματα ή συστήματά τους είναι απαρχαιωμένα και μη συμβατά με η σύγχρονη τεχνολογία, τη διαδικασία των επιχειρήσεων και τη διαχείριση γενικότερα. Τα μέταλλα ίσως έχουν υποστεί μη αποδεκτή κόπωση. Οι δεκαδες χιλιάδες τεχνικοί που τα χειρίζονταν και οι οποίοι διαθέτουν τη σχετική πείρα και γνώση έχουν πεθάνει ή συνταξιοδοτηθεί. Οι βιομηχανίες που τα κατασκεύασαν δεν διαθέτουν πια την αλυσίδα παραγωγής, ούτε τα κατάλληλα ανταλλακτικά ή ακόμα ούτε και τα κατάλληλα καύσιμα. Τα ηλεκτρονικά συστήματα και τα κομπίούτερ του Saturn 5 και του Apollo είναι πρωτόγονα με τα σύγχρονα κριτήρια και δεν υπάρχει καμία απολύτως συμβατότητα με το σημερινό Κέντρο Ελέγχου ή τα κέντρα παρακολούθησης πτήσεων σε όλη την υφήλιο. Ούτε είναι δυνατόν να “αναβαθμιστούν” γιατί τα συστήματά τους είναι ουσιαστικά “χτισμένα” (built in) στην όλη αρχιτεκτονική. Οι εξέδρες εκτόξευσης δεν υπάρχουν πια, ούτε και η τεράστια απαιτούμενη επίγεια υποδομή.

    Ακόμα και αν υπήρχαν όλα τα αρχικά σχέδια, οι τεχνικοί και η τεκμηρίωση (που δεν υπάρχουν πια), θα ήταν πολύ φτηνότερο και αποτελεσματικότερο να φτιάξουμε εξαρχής ένα ισχυρό πύραυλο και ένα σεληνιακό διαστημόπλοιο παρά να αναστήσουμε το Saturn/Apollo. Γι αυτό και προτάθηκε το Constellation το 2004, το οποίο ήταν ουσιαστικά ένας αναβαθμισμένος Apollo. Κι αυτό όμως το έφαγε η μαρμάγκα…

  6. Ο/Η Θανάσης Βέμπος λέει:

    @Yannis H. Εχω πει ένα σωρό φορές ότι υπήρχαν βάσιμα στοιχεία για ύπαρξη ζωής στον Άρη, ο προϋπολογισμός της NASA θα αυξανόταν κατακόρυφα. Συνεπώς δεν υπάρχει κανένα λογικό επιχείρημα ότι “μας τα κρύβουν”, τουλάχιστον σε αυτό το ζήτημα.

  7. Ο/Η Λεωνίδας λέει:

    Θανάση, άψογα τα νέα της εβδομάδας, και τα σχόλιά σου!

    Δεν έχω να προσθέσω τίποτα σχετικά με τα νέα της εβδομάδας, Το μόνο που θα ήθελα να πω, είναι οτι αντί να κοιτάει η ανθρωπότητα πώς θα πάει μπροστά σε όλους τους τομείς (και στην διαστημική εξερεύνηση – γιορτάζοντας βέβαια σημαντικές επετείους όπως τα 40 χρόνια από το Apollo 17), απορρίπτει την έρευνα και την πρόοδο ως “σπατάλες”, ενώ προσπαθεί να “αποδείξει” συνωμοσιολογικά οτι και ο,τι έγινε στο παρελθόν είναι “άκυρο”.

    Για μια ανίκανη ανθρωπότητα σαν τη σημερινή, της είναι πολύ πιο εύκολο να ξαναγράφει την ιστορία, βαφτίζοντας “συνωμοσίες” ή “οικονομικές σπατάλες” την οποιαδήποτε πρόοδο (διαλέχτε και πάρτε στρατόπεδο). Έτσι της είναι πολύ πιο εύκολο να δικαιολογήσει την ανικανότητά της, με το να μην κάνει τίποτα απολύτως.

    Αυτά…

  8. Ο/Η Θανάσης Βέμπος λέει:

    @Λεωνίδας. Οταν μια κοινωνία παίρνει διαζύγιο απο την κοινή λογική, το αποτέλεσμα είναι πολιτικό κόμμα να έχει ως ημιεπίσημη θέση του ότι “μας ψεκάζουν”.

    Όπως και να έχει, αυτό το SNR είναι και το τελευταίο της χρονιάς. Μάλλον θα ξεκινήσει πάλι στις αρχές του επόμενου Φλεβάρη. Ευχαριστώ όλους τους φίλους για τα σχόλια και τις παρατηρήσεις τους.

  9. Ο/Η Nikolas K λέει:

    Κρίμα Θανάση που τελειώνει κιόλας το SNR για φέτος. Το Φεβρουάριο είναι πολύ μακριά για να σε ξαναδιαβάσουμε. Τουλάχιστον…. ανανέωνε τη σελίδα σου πιό συχνά!:)

  10. Ο/Η Θανάσης Βέμπος λέει:

    @Nikolas K. Σας ευχαριστώ όλους! Κάντε λίγη υπομονή! Εξάλλου υπάρχει και το FB στο οποίο έχω πλέον προφίλ. Σε αυτό ανεβάζω πιο συχνά υλικό. Τη σελίδα μου υπάρχουν βάσιμες ελπίδες ότι θα την ανανεώσω πριν τη νέα χρονιά.

Η γνώμη σας

Παρακαλούμε σχολιάστε με ελληνικούς πεζούς χαρακτήρες, όχι greeklish.

Πατώντας "Αποστολή" αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης.