Πέμπτη
12/02/2009

RoboCup, Το κύπελλο ποδοσφαίρου των ρομπότ

Είναι κοινός τόπος πως μόνο οι άνθρωποι γνωρίζουν και μπορούν να παίζουν ποδόσφαιρο. Αυτή η αντίληψη όμως τα τελευταία χρόνια δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα. Εδώ και 12 χρόνια έχει ξεκινήσει μια διεθνής ερευνητική πρωτοβουλία, όπου ρομπότ παίζουν ποδόσφαιρο, όσο και αν αυτό ακούγεται απίστευτο. Τα ρομπότ πρωταγωνιστούν και αυτά στο δικό τους παγκόσμιο κύπελλο που διεξάγεται κάθε χρόνο στα πλαίσια του project RoboCup.

Στο παγκόσμιο αυτό κύπελλο, συμμετέχουν και ανθρωποειδή ρομπότ, ρομπότ δηλαδή με ανθρώπινη μορφή. Ας εξοικειωθούμε όμως περισσότερο με την έννοια και τους στόχους του RoboCup.

Έννοια και στόχοι του RoboCup
Το RoboCup είναι μια περιοχή ανταγωνισμού με σκοπό να προωθήσει τη ρομποτική και την έρευνα πάνω στην τεχνητή νοημοσύνη μέσω φιλικών διαγωνισμών. Στοχεύει να είναι ένα πρόγραμμα – ορόσημo, όπως το πρόγραμμα “Apollo” στη δεκαετία του ’60, το οποίο να διαδίδει τους καρπούς των δραστηριοτήτων έρευνας και ανάπτυξης στην κοινωνία και τις βιομηχανίες.

Συγκεκριμένα, ο στόχος του είναι να ενθαρρύνει την έρευνα στα πεδία της τεχνητής νοημοσύνης και της ρομποτικής με την παροχή ενός τυποποιημένου προβλήματος – που περιγράφεται κάπως κοροϊδευτικά ως ζωή της τεχνητής νοημοσύνης μετά από τον Deep Blue – όπου ένα ευρύ φάσμα τεχνολογιών μπορεί να εξεταστεί και να ενσωματωθεί. Με άλλα λόγια είναι η προαγωγή του γενικού τεχνολογικού επιπέδου της κοινωνίας. Ένας περισσότερο φιλόδοξος στόχος είναι μέχρι τα μέσα του 21 αιώνα, μια ομάδα από πλήρως αυτόνομους ανθρωποειδείς ποδοσφαιριστές ρομπότ – συμμορφωμένη απόλυτα με τους επίσημους κανόνες της FIFA – να κερδίσει το παιχνίδι ποδοσφαίρου ενάντια στο νικητή του πιο πρόσφατου Παγκόσμιου Κυπέλλου των ανθρώπων.

Ιστορική αναδρομή
Η έννοια των ρομπότ να παίζουν ποδόσφαιρο εισήχθη ουσιαστικά το 1993, όπου διάφοροι Αμερικάνοι ερευνητές έδειξαν ενδιαφέρον για την ερευνητική περιοχή αυτή και ονόμασαν το project αυτό σε Robot World Cup Initiative ή RoboCup για συντομία. Το RoboCup βέβαια αναφέρεται μερικές φορές και ως RoboCup πρόκληση ή RoboCup domain.

Μετά από μια διετή μελέτη σκοπιμότητας , τον Αύγουστο του 1995 ανακοινώθηκε το πότε θα πραγματοποιηθούν οι πρώτες διεθνείς διασκέψεις και τα παιχνίδια ποδοσφαίρου. Τελικά τον Ιούνιο του 1997, η πρώτη επίσημη διάσκεψη και τα πρώτα παιχνίδια πραγματοποιήθηκαν στο Νάγκουα της Ιαπωνίας. Ακολούθησαν άλλα ετήσια RoboCup γεγονότα τα οποία κάποια από αυτά πραγματοποιήθηκαν σε πόλεις όπως το Παρίσι, η Στοκχόλμη, η Μελβούρνη, το Σιάτλ, η Φουκουόκα, το Μπουσάν και η Πάντοβα και πρέπει να σημειώσουμε ότι κατάφεραν να προσελκύσουν πολλούς συμμετέχοντες. To φετινό RoboCup θα διεξαχθεί στην πόλη Γκραζ της Αυστρίας την περίοδο μεταξύ 29 Ιουνίου – 5 Ιουλίου. Σήμερα, περισσότεροι από 3.000 ερευνητές από 35 χώρες και περιοχές συμμετέχουν στα διάφορα projects του RoboCup, όπως τα διεθνή παιχνίδια, οι διασκέψεις, η έρευνα και τα εκπαιδευτικά προγράμματα.

Πρέπει να σημειώσουμε ότι για να συντονιστούν οι προσπάθειες όλων των ερευνητών, δημιουργήθηκε η ομοσπονδία RoboCup. Ο στόχος αυτής είναι να προαγάγει το RoboCup, π.χ. να κανονίζει ετησίως τα τουρνουά Παγκόσμιου Κυπέλλου. Τα μέλη της είναι όλα ενεργοί ερευνητές στο πεδίο της τεχνητής νοημοσύνης, και αντιπροσωπεύουν διάφορα πανεπιστήμια και σημαντικές επιχειρήσεις. Επειδή το σώμα των ερευνητών είναι αρκετά μεγάλο και εκτεταμένο, έχουν δημιουργηθεί, επιπλέον, τοπικές επιτροπές για να προωθήσουν τα σχετικά με το RoboCup γεγονότα στη γεωγραφική περιοχή τους.

Ερευνητικές περιοχές (divisions) του RoboCup και είδη πρωταθλημάτων
Αν και το ποδόσφαιρο ήταν εκείνο που επιλέχθηκε ως η αρχική περιοχή έρευνας για αυτό το project, παρόλα αυτά οι τρέχουσες δραστηριότητες του RoboCup εστιάζονται σε 4 περιοχές: Το RoboCupSoccer, το RoboCup Home, το RoboCupRescue και το RoboCupJunior.

Το project RoboCup αποτελείται από διάφορες ερευνητικές περιοχές:
-Το ποδόσφαιρο του RoboCup (RoboCupSoccer), το οποίο αποτελείται από τα κύπελλα Simulation, Small Size, Middle Size, Standard Platform League (πρώην Sony 4 legged) και Humanoid. Το Simulation (RoboCup Simulation League – RSL) αφορά σε ομάδες από 11 πράκτορες (Soccer Agents – SA) λογισμικού που διαγωνίζονται χρησιμοποιώντας έναν πλούσιο ρεαλιστικό κόσμο προσομοίωσης. Το Small Size περιλαμβάνει ομάδες μέχρι 5 μικρούς SA ρομπότ περιορισμένων διαστάσεων (18cm μέγιστο ύψος) που διαγωνίζονται με τη βοήθεια μιας καθολικής θέασης που παρέχει μια camera που είναι πάνω από το γήπεδο και μέσω ασύρματης επικοινωνίας με έναν Η/Υ που βρίσκεται έξω από το γήπεδο. Το Middle Size περιλαμβάνει ομάδες μέχρι 6 αυτόνομους SA ρομπότ περιορισμένων διαστάσεων (50cm μέγιστο ύψος) που διαγωνίζονται έχοντας όλες τις αισθήσεις τους πάνω τους. Στο Standard Platform League (από το 2008 και ύστερα) αφορά σε ομάδες που αποτελούνται από 3 πλήρως αυτόνομα ανθρωποειδές ρομπότ (58cm ύψος) (δεν υπάρχει εξωτερικός έλεγχος ούτε από άνθρωπο, ούτε από Η/Υ) της εταιρείας Aldebaran Robotics με την ονομασία ΝΑΟ (αντικατέστησε το Sony Aibo με τα τέσσαρα πόδια το 2008) που διαγωνίζονται έχοντας όλες τις αισθήσεις τους πάνω τους. Πρέπει να σημειώσουμε εδώ ότι όλοι οι διαγωνιζόμενοι χρησιμοποιούν τα ίδια ρομπότ και η έρευνα εδώ επικεντρώνεται στην ανάπτυξη λογισμικού. Τέλος, το Humanoid αφορά σε επιδείξεις και παιχνίδια ανθρωποειδών ρομπότ που τόσο η σωματική τους διάπλαση όσο και οι αισθήσεις τους μοιάζουν με του ανθρώπου. Τα ρομπότ αυτά διαγωνίζονται σε ομάδες των τριών και χωρίζονται σε δύο κατηγορίες: Την KidSize (30-60cm ύψος) και την TeenSize (100-160cm ύψος).

-Τη διάσωση του RoboCup (RoboCup Rescue), η οποία αποτελείται από τα κύπελλα Rescue Robots και Simulation. To Rescue Robots αφορά σε ομάδες από πραγματικά ρομπότ, τα οποία διαγωνίζονται σε ένα πραγματικό έργο διάσωσης. Αντίστοιχα το Simulation αφορά σε ομάδες από πράκτορες λογισμικού, οι οποίοι διαγωνίζονται σε ένα προσομοιωμένο έργο διάσωσης.

-To RoboCup@Home (από το 2006 και ύστερα), που στοχεύει στην ανάδειξη καινοτόμων ρομποτικών κατασκευών που προορίζονται για οικιακή χρήση.

-To RoboCup για νεαρούς (RoboCup Junior). Αυτό σε γενικές γραμμές αφορά σε διαγωνισμούς για νεαρά παιδιά που περιλαμβάνουν ρομποτικό ποδόσφαιρο, διάσωση θυμάτων σε τεχνητά σενάρια καταστροφών και χορό.

Συμπερασματικά, στα περισσότερα κύπελλα RoboCup, οι ομάδες αποτελούνται είτε από ρομπότ είτε από προγράμματα, τα οποία συνεργάζονται προκειμένου να νικηθεί η αντίπαλη ομάδα. Σε όλα τα κύπελλα δεν επιτρέπεται η ανθρώπινη παρέμβαση παρά μόνο για την εισαγωγή και την απομάκρυνση των ρομπότ από το γήπεδο. Εμείς θα εστιάσουμε στο RoboCup Simulation League (RSL) του RoboCupSoccer και στο οποίο θα αναφερθούμε εκτενέστερα σε επόμενο άρθρο.

Μάθε για:

Συντάκτης: .


4 Σχόλια

  1. Ο/Η Balantis7 λέει:

    Και βέβαια έχουμε και ελληνική συμμετοχή! Τους Κουρήτες!
    http://www.intelligence.tuc.gr/kouretes/
    Πέρυσι κατέλαβε την 3η θέση στο Standard Platform League.

  2. Ο/Η cVlachakis λέει:

    Το βίντεο που έχουμε πιο πάνω είναι από την ομάδα των Κουρητών όταν είχαν έρθει Αθήνα για το Athens Digital Week :)

  3. Ο/Η Balantis7 λέει:

    Από την αρχή της χρονιάς η ομάδα δουλεύει πυρετωδώς! Τους ζω από κόντα. Μιλάμε για νύχτες λιωσίματος….

  4. Ο/Η gstam λέει:

    Η επίσημη ιστοσελίδα της ομάδας των Κουρητών: http://www.intelligence.tuc.gr/kouretes

Η γνώμη σας

Παρακαλούμε σχολιάστε με ελληνικούς πεζούς χαρακτήρες, όχι greeklish.

Πατώντας "Αποστολή" αποδέχεστε τους Όρους Χρήσης.